AirFrance-KLM
Update
dinsdag 5 mrt 2024: Ontwikkeling niet goed
|
-
Het gaat niet goed
met de koersontwikkeling van het aandeel AirFrance-KLM. Het
zakte gisteren namelijk door de bodem die in oktober 2023 net
boven 10,15 was ontstaan. Dit betekent een voortzetting naar
beneden. Het 161,8%
Fibonacci
niveau van de voorgaande correctie okt - dec 2023 rond 7,80 is het geλigende
doel na deze stap.
-
Zou de prijs van de stukken snel terugkeren boven het doorbroken niveau
dan kan het nog meevallen. Dan zullen vervolgens echter lijn y en de
stippellijn rond 10,70 doorbroken moeten worden als eerste teken van
herstel en daarna zou een eind moeten worden gemaakt aan het patroon van
lagere toppen. Dat vraagt veel. De steeds steiler naar beneden lopende
trendlijnen geven aan dat theoretisch een bodem kan volgen, maar daar is
in positieve zin dan ook alles mee gezegd. Het meest voor de hand liggende
vervolg is vooralsnog dat naar 7,80 of lager.-Ad Nooten-
Overgenomen
uit mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag
5 mrt 2024: Wat is me opgevallen?
|
Update
donderdag 30 nov 2023: Kleine uitbraak gemaakt
|
-
In de daggrafiek
van AirFrance-KLM zien we een kleine uitbraak uit een
vlag.
Een sterke beweging is het niet, maar ik besloot het aandeel het
voordeel van de twijfel te geven en er toch over te schrijven.
De uitbraak krijgt meer om het lijf als vandaag een stijging
volgt. Dat zou een aanzet zijn voor een vervolg naar boven, een
nieuwe stijgingsfase.
-
Mocht de koers van
het luchtvaartbedrijf dalen en door de bodem rond 11,25 van
eergisteren zakken dan gaat de stijgingsfase niet door. De vlag
heeft dan namelijk geen waarde meer. Er moet dan een nieuwe
bodem worden gezocht door de markt. -Ad Nooten-
Overgenomen
uit mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag
30 nov 2023: Wat is me opgevallen?
|
Update
vrijdag 1 sep 2023: Een actie voor de bόhne
|
-
Afgelopen
donderdag sloot AirFrance-KLM op 1,42, gisteren was de
slotstand 14,03. Wat is er aan de hand? Tien aandelen van
het bedrijf zijn vervangen door ιιn nieuwe aandeel, dat onder
dezelfde naam staat genoteerd. Had u tot gisteren bijvoorbeeld
100 aandelen, dan heeft u er nu nog maar 10, wat echter geen
verandering heeft gebracht in de totale waarde van de stukken.
Het doel van AirFrance-KLM is te voorkomen dat het aandeel
een pennystock wordt, een aandeel dat onder 1
noteert. Door de beurskoers op deze manier op te waarderen hoopt
men ook het aandeel op te waarderen. Een aandeel dat 14
noteert lijkt het immers beter te doen dan een aandeel dat op
1,40 staat. Het is een actie voor de bόhne. Het verloop blijft zwak. De huidige trend is naar beneden gericht.
Daalt het aandeel verder dan gaat het naar bodems uit nov/dec
'22 rond 12,10 (oorspronkelijk 1,21) of lager. De
reverse split verraadt dat AirFrance-KLM
zelf rekening houdt met die ontwikkeling. -Ad Nooten-
Overgenomen
uit mijn dagelijkse rubriek:
Vrijdag
1 sep 2023: Wat is me opgevallen?
|
Update
maandag 20 feb 2023: Cijfers beloond met winst
|
-
Beleggers waren afgelopen
vrijdag bereid om zes procent meer te betalen voor het aandeel
AirFrance-KLM dan een dag eerder. Cijfers en vooruitzichten die
het bedrijf bekend maakte vielen goed bij hen. Het is een
stijging van maar negen eurocent, die procentueel echter veel betekent
omdat het om een goedkoop aandeel gaat. De term goedkoop houdt overigens
niet per definitie in dat het aandeel aantrekkelijk is, laat dat
gezegd zijn. Voor een oordeel over de aantrekkelijkheid kijken
we naar de weekgrafiek links. De stijging van vrijdag was de stap die de
beurskoers in deze grafiek bij het 61,8% Fibonacci
niveau rond 1,80 bracht. Dit is een potentieel
weerstandsniveau en daarom kan hier eventueel een top worden
ontwikkeld. Het is dus ondanks de terreinwinst van vrijdag deze
week uitkijken voor topvorming. Wordt de 61,8% grens
daarentegen blijvend doorbroken dan kan de koers de weken
daarna oplopen
naar de toppen rond 2,25.-Ad Nooten-
Overgenomen
uit mijn dagelijkse rubriek:
Maandag
20 feb 2023: Wat is me opgevallen?
|
Update
maandag 16 jan 2023: Stevige winst voor aandeel
|
-
Positieve berechten
van America Airlines en een koopadvies van UBS zorgden afgelopen
vrijdag voor kooplust in AirFrance-KLM. De koers steeg met 6,8%
en brak door het 61,8%
Fibonacci
niveau rond 1,45. De prijs van de stukken kan op basis hiervan terug
naar de top rond 1,60 of die daar net boven uit aug vorig jaar.
-
Ter hoogte van de
top rond 1,55 uit september kan eventueel weerstand aanwezig
zijn en dus een top ontstaan, dat wil ik aantekenen bij het
vorige punt.
-
De tweede
opmerking die ik wil maken betreft het gap
dat vrijdag ontstond. Wellicht wordt dit nog gesloten met een terugkeer van de beurskoers naar 1,43
of lager. Dat gebeurt niet per se vandaag of morgen, maar is wel
iets dat deze of de komende maand boven de markt hangt. Het
mogelijk sluiten van het gap is aan de orde zodra een top
ontwikkeld wordt. -Ad Nooten-
Overgenomen
uit mijn dagelijkse rubriek:
Maandag
16 jan 2023: Wat is me opgevallen?
|
Update
woensdag 1 jun 2022: Fout gemaakt met de claim
Update
woensdag 25 mei 2022: Daling door komende emissie
|
-
AirFrance-KLM
verloor gisteren een vijfde van haar waarde. Het
bedrijf kondigde een aandelenemissie aan.
Nederland heeft in de persoon van
miniaster van financiλn Sigrid Kaag besloten mee
te doen. Ons land koopt extra aandelen. Het Nederlandse
belastinggeld dat gemoeid is met deze aankoop
verdwijnt direct in de Franse staatskas, want AirFrance-KLM
lost met de inkomsten van de emissie schuld af aan
de Franse overheid. Dat zal nog discussie
geven. De vraag is ook hoe de aankoop te rijmen is
met de klimaatdoelen. Of het die overwegingen
waren, de verwatering of een combinatie van beide,
beleggers dumpten de stukken massaal. Vanochtend
staat rond 09.30 uur echter een winst van ruim 11%
op de borden. Wellicht ontstaat dus een bodem rond 3,35, waar in oktober 2020
weerstand lag. Wordt deze stippellijn doorbroken
dan gaat het aandeel naar 3 of 2,60,
grenzen waar eerder bodems werden neergezet.
-Ad Nooten-
Overgenomen
uit mijn dagelijkse rubriek:
Woensdag
25 mei 2022: Wat is me opgevallen?
|
Update
donderdag 19 mei 2022: Koerswinst na overeenkomst
|
-
Air France-KLM
heeft een luchtvrachtovereenkomst gesloten met de grote Franse
logistieke dienstverlener CMA-CGM. Het bedrijf wordt
aandeelhouder. Het aandeel steeg 4,9% op het bericht. Het
hoofd
en schouders patroon dat vorige week werd afgerond met een daling
onder de stippellijn rond 3,90 is onbruikbaar geworden als
indicatie voor het aanstaande koersverloop. We kunnen gaan
kijken of de belangstelling voor het aandeel nu groot genoeg is
om het door de toppen van de afgelopen maanden te doen gaan. De
toppen rond 4,20, 4,25, 4,30 en 4,50 moeten met
slotstanden worden doorbroken voor de verwezenlijking van een
voortzetting naar boven.
-
De bodem rond
3,75 is cruciaal in de zin dat de prijs van het aandeel daar
niet meer onder mag komen. Een daling onder dat punt zou toch
weer een correctie inhouden. -Ad Nooten-
Overgenomen
uit mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag
19 mei 2022: Wat is me opgevallen?
|
Update
dinsdag 10 mei 2022: Hoofd schouders patroon af
|
-
Air France - KLM opende vanmorgen hoger, terwijl
in de daggrafiek van het aandeel gisteren een
toppatroon werd afgemaakt. Het is een
hoofd
en schouders patroon. De hogere start maakt het beeld spannend. Het
patroon zorgt als het geldig blijft voor een
koersdoel van ongeveer 3,50. Dit is bruikbaar
zolang het aandeel onder de neklijn van het
patroon sluit. Dat is de stippellijn rond
3,90. Ik houd in verband met een eventuele
overshoot een marge aan. Het is hier lastig om de
grootte van die marge te bepalen. Ik wil er 4
van maken, om reden dat hier in de laatste week
van april en de eerste week van deze maand
weerstand lag. -Ad Nooten-
Overgenomen
uit mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag
10 mei 2022: Wat is me opgevallen?
|
Update
donderdag 23 sep 2021: Ineens weer in de belangstelling
|
-
AirFrance-KLM staat sinds deze week plots weer in de
belangstelling. Het aandeel is ten opzichte van de slotstand van
afgelopen vrijdag met 11,7% gestegen. De VS heeft
bekend gemaakt dat hun grenzen weer open gaan voor buitenlandse
reizigers, ik vermoed dat dit de reden is voor de kooplust.
Beleggers denken nogal simpel tegenwoordig, als de zaken wat
aantrekken zien ze het bedrijf meteen als hersteld. Rond
3,70 is een dubbele bodem ontstaan. Klap ik het koersverloop
tussen 4,20 en 3,70 om naar boven dan geeft dat een
koersdoel van 4,70. Mogelijke hindernissen zijn de stippellijn rond 4,45 en het 38,2% niveau
van de daling 5,96 - 3,67 rond 4,55, grenzen waar
een top kan ontstaan. Mogelijke weerstandsniveaus vinden we
daarnaast rond 4,82 (61,8%) en bij 4,95, maar die zijn
alleen van belang indien achtereenvolgens de grenzen 4,45,
4,55 en 4,70 doorbroken worden. -Ad Nooten-
Overgenomen
uit mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag
23 sep 2021: Wat is me opgevallen?
|
Update
maandag 28 juni 2021: Koersontwikkeling is negatief
|
-
Eind vorige en
begin deze maand was er nog sprake van kooplust in het aandeel
AirFrance-KLM. Ik sprak toen beleggers die meenden dat het
gegeven dat iedereen in de zomer weer gaat vliegen een goede
reden was om de stukken te kopen. Daarna bleek echter dat het
overgrote deel van de marktpartijen er anders over denkt. De
ontwikkeling is negatief. Het aandeel brak vorige week naar
beneden door het steunniveau van vorige maand. Potentiλle
steunniveaus zijn het 50%
Fibonacci
niveau rond 4,29, de stippellijn rond 4,15 en het 61,8% niveau
rond 3,90. Het fonds eindigde vorige week net boven het 50% niveau.
Hier kan in theorie dus nog een bodem tot ontwikkeling komen. Wordt het
laagste punt van de afgelopen week rond 4,25 blijvend doorbroken dan
wordt het volgen of bij een van de beide andere grenzen eventueel een
bodem volgt. -Ad Nooten-
Overgenomen
uit mijn dagelijkse rubriek:
Maandag
28 jun 2021: Wat is me opgevallen?
|
Update
donderdag 3 juni 2021: In opwaartse beweging gekomen
|
-
Mensen gaan weer
vliegen, dus kopen we AirFrance-KLM, dit lijkt te redeneertrend
van beleggers momenteel te zijn. Pas geleden zagen we iets
soortgelijks bij Basic-Fit. Mensen mogen weer naar de
sportschool, dus kopen we Basic-Fit. Misschien dat Heineken
binnenkort ook verder stijgt. We drinken binnenkort immers weer
bier in de horeca, dus kopen we het aandeel Heineken. De
redeneertrend van beleggers is tegenwoordig eenvoudig. Dat heeft
vast te maken met het gegeven dat er zoveel nieuwe toetreders
tot de aandelenmarkt zijn. Was het echter maar zo simpel, in
werkelijkheid is het heel wat gecompliceerder. Afijn,
AirFrance-KLM is in een opwaartse beweging gekomen. Weerstand
kan eventueel gevonden worden bij de Fibonacci
niveaus 5, 5,15 of 5,35 en ook bij de stippellijn
rond 5,55. -Ad Nooten-
Overgenomen
uit mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag
3 jun 2021: Wat is me opgevallen?
|
Update
donderdag 8 apr 2020: Hoger na nieuws aandelenuitgifte
|
-
De Franse overheid
ondersteunt de uitgifte van 240 miljoen nieuwe aandelen door
AirFrance-KLM. Het betekent een verwatering van de aandelen, wat
normaal gesproken door beleggers als slecht wordt beoordeeld. In
dit geval ziet men dat gezien het verloop kennelijk echter
anders. Dit kan te maken hebben met opmerkingen van de Franse
staat dat meer hulp geboden zal worden indien nodig. Het bedrijf
wordt hoe dan ook gered. Een uitbraak naar beneden uit een vlag
werd teruggedraaid en het aandeel knalde na de vorming van een hammer
naar boven door de vlag. Die heeft geen waarde meer. De stukken
werden gekocht. De beweging omhoog is intact zolang het fonds
boven lijn x blijft, dat is het belangrijkste gegeven. Weerstand
in de buurt van 5,55 en 5,95 moet worden uitgenomen voor
een vervolg naar boven. Komt het aandeel weer onder druk dan
kunnen we letten op het verloop ten opzichte van lijn x en de
laatste bodem rond 4,80. Een daling daaronder zou een draai
zijn. -Ad Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag
8 apr 2021: Wat is me opgevallen?
|
Update
dinsdag 2 mrt 2021: Acht groene candles op een rij
|
-
Acht groene
candles op rij in de AirFrance-KLM daggrafiek, dat is
opmerkelijk. Beleggers rekenen erop dat het bedrijf overeind
gehouden wordt en menen de stukken daarom risicoloos te kunnen
kopen. De afgeronde driehoek
w-w' en acht groene candles (met vandaag mogelijk een negende)
tonen dat beleggers zich geen zorgen maken. Het risico wordt
immers gedragen door de overheid, niemand doet hen wat. Het
koersdoel van de driehoek ligt rond 7,15. De top van juni
2020 rond 6,50 is echter een potentieel weerstandsniveau,
dat is dus zolang de koers oploopt het eerste doel. Hiervoor
moet de inverted
hammer van afgelopen donderdag
worden gepasseerd. Ik zou wel de vinger aan de pols houden. Dat
beleggers volop speculeren en koerswinst maken zal in een
situatie waarin van de overheid en dus van de belastingbetaler
nieuwe steun voor het bedrijf wordt verwacht vroeg of laat
aandacht trekken en wellicht niet meer worden geaccepteerd. -Ad Nooten-
Overgenomen
uit mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag
2 mrt 2021: Wat is me opgevallen?
|
Update dinsdag 10 nov 2020: Enorme
stijging na nieuws Pfizer
|
-
Op het bericht van
Pfizer over de tussentijdse resultaten van de derdefase test van
hun covidvaccin volgden in sommige aandelen exorbitante
stijgingen. AirFrance-KLM was de uitschieter, het fonds boekte
27,5% winst. Het aandeel werd gretig gekocht, beleggers zien in
het nieuws waarschijnlijk een grond voor toekomstig herstel van
het bedrijf. Er zal ook ongetwijfeld sprake zijn geweest van een
short
squeeze. Om te bepalen waar nu weerstand kan liggen heb ik Fibonacci
lijnen over de daling 6,48 - 2,61 geplaatst. Grenzen
waar in theorie de ontwikkeling van een top kan volgen zijn
4,10 (gisteren bereikt), 4,55 of 5. Om te beginnen
kunnen we gaan kijken of bij 4,10 wellicht meteen een top
wordt gevormd. -Ad Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag
10 nov 2020: Wat is me opgevallen?
|
Update vrijdag 30 okt 2020: Overleeft
het bedrijf de crisis?
|
-
Overleeft
AirFrance-KLM de huidige crisis? Die vraag is voor
het Nederlandse deel van het bedrijf actueel nu er
signalen zijn dat onze overheid de
bezuinigingsplannen van KLM niet zou accepteren.
AirFrance-KLM kende een dramatisch kwartaal, dat
werd vanmorgen bekend. Het ziet er slecht uit voor
het bedrijf en dat zien we terug in de daggrafiek
van het aandeel van half tien die hiernaast staat.
De koers van het fonds kwam vanmorgen onder de
vorige bodem rond 2,80 terecht. Bepaal ik met
Fibonacci
voortzettingsniveaus een mogelijk koersdoel dan
kom ik bij het 161,8% niveau rond 24,05 uit.
Het 200% niveau rond 2,20 is een ander
plausibel doel. Het hangt in eerste instantie af
van berichten van de overheid of het aandeel naar
deze doelen of lager gaat, dat mag duidelijk zijn.
Zonder steun wordt het niets. -Ad Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Vrijdag
30 okt 2020: Wat is me opgevallen?
|
Update vrijdag 26
jun 2020: Een negen procent hogere opening
|
-
Vanochtend werd
een steunpakket van 3,4 miljard voor AirFrance-KLM bekend
gemaakt. Beleggers reageerden met een opening die 9 % boven het
slot van gisteren lag. Aandeelhouders lijden niet onder de
maatregelen en hoeven evenmin bij te dragen aan de redding. Die
opluchting is naar ik veronderstel de reden voor de
stijging. Rond elf uur was nog 2,9% winst over van de
openingswinst. Het is daarom de vraag of het koersverloop van
vandaag gaat resulteren in een nieuwe herstelbeweging. Loopt de
koers verder op dan kan weerstand gevonden worden rond 4,60
(23,6%), 4,96 (38,2%), 5,25 (50%) of 5,55 (61,8%).
Met die grenzen moet dus worden afgerekend. Wordt de bodem rond
4 doorbroken dan gaat het feest niet door. De koers van het
fonds gaat dan naar de bodem van vorige maand rond 3,50 of
de bodem uit 2012 rond 3. -Ad
Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Vrijdag
26 jun 2020: Wat is me opgevallen?
|
Update woensdag 20
mei 2020: Naar beneden door recente bodems
|
-
AirFrance-KLM
brak vanmorgen door de bodems die eerder rond
3,30 waren ontstaan, te zien in de daggrafiek van
elf uur vanochtend hiernaast. We moeten uiteraard het slot afwachten voordat we weten of
deze doorbraak definitief is. Het ziet er op dit
moment echter niet goed uit. Houdt de beweging
omlaag aan dan is een doel dat we kunnen gebruiken
voorhanden, namelijk de stippellijn rond 3.
Daar ontstond in 2012 een bodem en het ziet er
vooralsnog naar uit dat het aandeel onderweg is
naar die bodem.. -Ad
Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Woensdag
20 mei 2020: Wat is me opgevallen?
|
Update woensdag 18
mrt 2020: Onder de bodem uit 2016 geraalt
|
-
Een bedrijf dat
enorm te lijden heeft onder de corona pandemie is AirFrance-KLM.
We zien dit terug in de maandgrafiek van het fonds. De koers van
het aandeel is onder de bodem uit 2016 gekomen en dat wil zeggen
dat we de bodem uit 2012 rond 3 nu op ons netvlies moeten
hebben als mogelijke toekomstige koers. Zou de prijs van het
aandeel op een overtuigende wijze terugkeren boven de voormalige
bodem rond 4,60 dan zou dat nog soelaas kunnen bieden, maar
op dit moment ziet het er slecht uit voor dit aandelenfonds. -Ad
Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Woensdag
18 mrt 2020: Wat is me opgevallen?
|
Update dinsdag 28
jan 2020: Door twee bodems van vorig jaar
|
-
De beurskoers van
AirFrance-KLM belandde gisteren onder bodems uit juli en
september van afgelopen jaar. De vrees bestaat dat mensen naar
aanleiding van het corona virus dat in China is uitgebroken
minder gaan vliegen. De toekomst zal leren of dat zo is, maar
het is in ieder geval reden tot zorg onder beleggers.
-
Bij de daling is
een gap
ontstaan, ik volg uiteraard of dat eventueel gesloten wordt.
-
Zolang er geen
beter nieuws komt over het virus is na de doorbraak van gisteren
echter veel te zeggen voor een vervolg naar beneden. Komt dat
inderdaad tot stand dan is de stippellijn net onder 7,50 een
goed eerste richtpunt om te hanteren. Het is het punt waar in
juni vorig jaar een bodem ontstond en dat maakt van 7,50 een
potentieel steunniveau. -Ad Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag
28 jan 2020: Wat is me opgevallen?
|
Update dinsdag 14
jan 2020: Sprong omhoog na verdwijnen onrust
|
-
Het
aandeel AirFrance-KLM stond door de onrust rond
Iran enige tijd onder druk. Toen de rust echter
wederkeerde keerde het fonds met een sprong terug
boven de stippellijn rond 9,83 waar tot de
onrustige periode steun lag. Bij de terugkeer
ontstond een
gap
en dat bleef tot nog toe open. De stippellijn rond
9,83 fungeerde namelijk opnieuw als
steunniveau, waardoor het gap open bleef. Een
opgaande beweging vanaf die stippellijn bleef
vooralsnog echter uit, wellicht komt binnenkort
dus toch nog het moment waarop het gap gesloten
wordt. Een stijging boven de top op 10,27 zou
in tegenstelling hiermee een verbetering zijn, een
aanzet om het gap blijvend open te houden. -Ad Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag
14 jan 2020: Wat is me opgevallen?
|
Update vrijdag 3
jan 2020: Door bodems na aanval VS in Bagdad
|
-
AirFrance-KLM
ondervindt nadelen van de hogere olieprijs,
kerosine is namelijk een zware kostenpost voor het
bedrijf. De koers van dit aandeel heeft vanmorgen
dus te lijden onder de prijsstijging van olie. De
bodems rond 9,85 zijn doorbroken en dat niveau
wordt nu een potentieel weerstandsniveau. De stippellijn
rond 8,60 is zolang de olieprijs blijft
stijgen het doel in deze grafiek. Zou de olieprijs
toppen dan mogen we in dit aandeel een bodem
verwachten.
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Vrijdag
3 jan 2020: Wat is me opgevallen?
|
Update vrijdag 1
nov 2019: Opvallend herstel na een stevige daling
|
- AirFrance-KLM opende gisteren na
kwartaalcijfers 7,6% lager, daalde naar een verlies van 11,9% en
steeg vervolgens sterk. Het
gap
dat bij de opening ontstond werd meteen gesloten. Het verlies bleek aan
het einde van de dag beperkt tot 1%. Kennelijk was gezien dit sterke
herstel niet elke belegger ontevreden over het nieuws van het bedrijf. De
komende tijd moet blijken hoe de markt er uiteindelijk over denkt. Wordt
de top rond 11,10 van eergisteren doorbroken dan was de commotie van
gisteren een storm in een glas water en tekent de markt voor een vervolg
omhoog. Belangrijke weerstand ligt er dan op 11,35, waar in april een
top ontstond. Daalt het fonds na het herstel van gisteren opnieuw en komt
het onder 9,50 dan volgt een daling naar 8,60 of lager. In dat
geval pakt het alsnog slecht uit voor dit aandeel. -Ad
Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Vrijdag
1 nov 2019: Wat is me opgevallen?
|
Update maandag 16
sep 2019: Onder druk na aanval in Saoedi-Arabiλ
|
- Een fonds dat vanmorgen in
negatieve zin reageerde op de stijging van de olieprijs die
volgde op de drone aanval in Saoedi-Arabiλ was AirFrance-KLM.
Het bedrijf is immers een grootverbruiker van kerosine, een
olieproduct. Stijgt de olieprijs dan raakt dat direct de
resultaten van het bedrijf. Mogelijk ontstaat vandaag een lagere
top in de daggrafiek van het fonds. Negatief zou het worden
indien vervolgens een daling onder de bodems rond 8,60 tot
stand komt. Dat zou namelijk de afronding van een toppatroon
inhouden, een hoofd
en schouders patroon. Op dit moment is het echter nog zo dat deze
ontwikkeling in dit fonds kan worden afgewend indien de markt
kans zou zien de koers van het aandeel boven de top rond
10,85 te krijgen. Potentieel gevaarlijk is de situatie echter
wel. -Ad
Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Maandag
16 sep 2019: Wat is me opgevallen?
|
Update dinsdag 10
sep 2019: Daling 9,8% na berichten over bedrijf
|
- AirFrance-KLM
daalde gisteren 9,8% na vervoerscijfers en het
bericht dat het bedrijf een failliete concurrent
over zou willen namen. Het zal met name het
laatste zijn geweest dat beleggers ertoe aanzette
de stukken te verkopen. Voorafgaand aan deze
daling ontstond in de weekgrafiek een top bij het
61,8%
Fibonacci
niveau. Het gaat bij deze daling in principe dus om een hervatting van de
daling.
- Mij interesseert
nu maar ιιn ding, dat is het verloop ten
opzichte van de bodem rond 7,45. Wordt die
bodem naar beneden doorbroken dan ontstaat
namelijk een hoofd
en schouders patroon. Dit zou een negatieve ontwikkeling zijn. De
vorming van een hogere bodem boven dat niveau
7,45 is nodig wil het fonds daarentegen weer
opwaarts perspectief krijgen. -Ad
Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag
10 sep 2019: Wat is me opgevallen?
|
Update donderdag
22 aug 2019: Koers bereikte 61,8% Fibonacci niveau
|
- De koers van AirFrance-KLM
bereikte eerder deze maand het 61,8%
Fibonacci
niveau in de weekgrafiek hiernaast. Vorige week ontstond hier een top. Het
kan in principe een nieuwe dalingsfase betekenen. Deze week is het aandeel
tot nog toe echter gestegen, het koersverloop deze en de komende weken
moet ons leren of de top bij dit 61,8% niveau ook echt de top blijft of
alsnog doorbroken wordt. -Ad Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag
22 aug 2019: Wat is me opgevallen?
|
Update woensdag 7
aug 2019: Beleggers optimistisch over de toekomst
|
- Beleggers tonen
zich de laatste tijd erg optimistisch over de
toekomst van AirFrance-KLM. Het aandeel is flink
gestegen, waarbij het 61,8% Fibonacci
niveau van de voorgaande daling is doorbroken en
het gap
van eind april gesloten. Het aandeel stijgt ook
vandaag tot dusverre verder. Het staat om half
drie op 1,8% winst. Bij het 76,4% niveau rond
10,45 is nog een kleine kans op weerstand en
topvorming, daar is het dus nog even opletten. Zou
dat blijvend doorbroken worden dan kan het fonds
naar de top rond 11,35 of hoger. -Ad
Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Woensdag
7 aug 2019: Wat is me opgevallen?
|
Update dinsdag
18 jun 2016: Stijgende wig afgerond met een uitbraak
|
- Onzekerheid doet zich
voor bij de grafiek van AirFrance-KLM. Gisteren deed zich een
uitbraak naar beneden uit een stijgende
wig voor en dat was een aanzet voor een vervolg naar beneden.
Vandaag stijgt het fonds bij de stand van half drie echter met
1,9%. Ook aandelen met een negatief technisch beeld gaan mee
naar boven onder invloed van het potentiλle ECB-geld dat boven
de markt hangt. Het is niet zeker dat de daling volgt die op
grond van de wig zou moeten volgen, dat zullen we moeten
controleren. -Ad Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag
18 jun 2019: Wat is me opgevallen?
|
Update dinsdag 7 mei 2019:
Door vorige bodem en stijgende lijn gebroken
|
- Het aandeel
AirFrance-KLM brak gisteren naar beneden door lijn
v in de weekgrafiek. Tevens werd de bodem uit
maart doorbroken. Het is een negatieve
ontwikkeling.
- In de grafiek ziet
u Fibonacci
lijnen over de stijging van juni 2018 tot maart
2019. Het 61,8% niveau rond 9 dat samenvalt
met een reeks bodems uit december van het
afgelopen jaar is nu een belangrijk niveau, samen
met de bodem rond 8,70 uit januari. Bij die
grenzen kan eventueel nog steun gevonden worden.
- Een eventuele
daling onder de januaribodem zou een
slechte ontwikkeling zijn, want dan zou het fonds
naar alle waarschijnlijkheid terugkeren naar
6,65. Er zijn dus belangrijke maanden aangebroken,
maanden waarin de markt de keuze tussen
bodemvorming bij 9 / 8,70 of een
terugkeer naar 6,65 moet maken. -Ad
Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag
7 mei 2019: Wat is me opgevallen?
|
Update
donderdag 25 apr 2019: Bodempatroon werd door daling
ongeldig
|
- Het omgekeerd
hoofd en schouders patroon dat op 11 april jongstleden werd afgerond is door een
terugkeer onder de neklijn van het patroon ongeldig geworden.
Het wordt nu zoeken naar nieuwe aanwijzingen.
- De lange trend is naar boven
gericht zolang het aandeel boven lijn v blijft, een lijn die
teruggaat tot juli vorig jaar. Die lijn kunnen we dus gebruiken
voor een nieuwe beoordeling. -Ad Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag
25 apr 2019: Wat is me opgevallen?
|
Update vrijdag
12 apr 2019: Omgekeerd hoofd schouders patroon afgerond
|
- In de grafiek
links werd gisteren een omgekeerd
hoofd en schouders patroon afgemaakt. Het koersdoel van het patroon
ligt rond 12.
- Voorwaarde voor de
geldigheid van het patroon en dus ook van het
koersdoel is dat de koers van het aandeel boven de
neklijn rond 10,80 blijft. Het gaat uiteraard
om de slotstand. Dat wordt nog spannend, want het
aandeel is er vanmorgen onder geweest. -Ad Nooten-
Overgenomen uit
mijn dagelijkse rubriek:
Vrijdag
12 apr 2019: Wat is me opgevallen?
|
Update
donderdag 24 jan 2019: Plots in belangstelling van beleggers
- In de daggrafiek
rechts ziet u dat het aandeel AirFrance-KLM sinds
vorige week woensdag plots uitstekend presteert.
De stijging wordt toegeschreven aan de rust die
lijkt teruggekeerd onder het personeel van het
bedrijf, in combinatie met enkele opwaarderingen.
De toppen van de voorgaande maanden werden op
eenvoudige wijze doorbroken.
- Voor een koersdoel
gaan naar de weekgrafiek links. Hierin staan Fibonacci
niveaus over de daling 14,51 - 6,65. Het
61,8% niveau rond 11,50 is als belangrijk
potentieel weerstandsniveau een mogelijk doel voor
de huidige stijging. Zou het aandeel dalen dan zou
rond 10,30 steun gevonden moeten worden. Het
zou immers vreemd zijn zou het fonds eerst gekocht
worden voor bedragen boven 10,30 en vervolgens
verkocht worden bij of onder diezelfde prijs. -Ad Nooten-
|
Update dinsdag
8 mei 2018: Bij daling steun gevonden rond 76,4%
|
|
- In de maandgrafiek
links ziet u dat het fonds vorige maand naar
beneden door het
61,8% Fibonacci
niveau rond
8,60 is gebroken. Een daling naar de
stippellijn rond 5,70 ligt hierdoor voor de
hand.
- Ik moet nog een
kleine slag om de arm houden, dat heeft te maken
met het punt waar het aandeel gisteren na een
forse daling (veroorzaakt door het aftreden van de
topman) steun vond. Dat lag in de buurt van het
76,4% niveau 6,95. In theorie kan daar een
bodem tot ontwikkeling komen.
- In de daggrafiek
rechts is gisteren een
gap
ontstaan. Gaps worden meestal gesloten en dat is
reden om rekening te houden met een eventuele
terugkeer naar de bovenkant van het gap rond
7,60. Daar kan dan weerstand liggen. Wanneer en of
het daadwerkelijk van zo'n terugkeer komt is niet
te voorspellen. Dat hangt voor een belangrijk deel
af van nieuwe ontwikkelingen bij het bedrijf en
die kun je nu eenmaal niet voorzien vanuit een
grafiek.
- Mocht het bij een
herstel van een stijging boven de top rond
8,70 komen dan zou dat een verbetering van het
technische beeld zijn, dan zou de potentiλle
bodem bij het 76,4% niveau 6,95 namelijk echt
vorm krijgen. Zolang die ontwikkeling zich evenwel
niet voordoet is een vervolg naar 5,70 de
meest aannemelijke optie. -Ad Nooten-
|
Update maandag
12 mrt 2018: Aandeel heeft 61,8% niveau bereikt
- Het aandeel is
aangekomen bij een belangrijke grens, namelijk het
61,8% Fibonacci
niveau rond
8,60 in de weekgrafiek links. Het is een
niveau waar in theorie een
bodem tot ontwikkeling kan komen en een herstel
kan volgen. De andere kant van de medaille is dat
een voortzetting naar beneden een terugkeer naar
de stippellijn rond 5,70 of wellicht lager
waarschijnlijk zou maken. Het is voor
AirFrance-KLM dezer dagen dus erop of eronder. -Ad Nooten-
|
Update maandag
12 mrt 2018: Strijd om het 50% Fibonacci niveau
- In het aandeel
wordt momenteel strijd gevoerd, namelijk de slag
om het 50% Fibonacci
niveau 9,70 in de maandgrafiek links. Het
niveau werd afgelopen vrijdag doorbroken, dat
leert de daggrafiek rechts ons. Vandaag slaan
kopers echter terug, want het fonds staat om 10.45
uur op 2,6% winst. Kopers proberen het aandeel
terug te brengen boven 9,70.
- Zou deze poging
slagen dan wordt het letten op de
koersontwikkeling ten opzichte van toppen rond
10,30 in de daggrafiek. Een doorbraak door dat
niveau zou namelijk de vorming van een bodem
inhouden.
- Een eventuele
daling onder het laagste punt van afgelopen
vrijdag rond 9,30 zou daarentegen inhouden dat
het fonds verder daalt. Mogelijke doelen zijn dan
de stippellijn rond 8,85 en het 61,8% niveau rond
8,60. Bij beide grenzen kan in theorie een
bodem tot ontwikkeling komen. -Ad Nooten-
|
Update
woensdag 28 feb 2018: Beleggers in dit aandeel
wispelturig
- Beleggers in
AirFrance-KLM hebben zich de laatste maanden van
hun wispelturige kant laten zien, dat ziet u in de
daggrafiek links. Een daling in november, een even
grote stijging in december en weer een daling in
de eerste maanden van dit jaar, zie er maar eens
wat van te maken.
- Kijken we naar het
huidige beeld in de weekgrafiek rechts dan zien we
dat het aandeel steun heeft gevonden bij het 50% Fibonacci
niveau 9,70. Een bodem hebben we daar echter
nog niet, het fonds zou dus nog verder kunnen
dalen. Zou dat gebeuren dan hebben we in de
stippellijn rond 8,85 en het 61,8% niveau rond
8,60 twee mogelijke doelen.
- Zolang het 50%
Fibonacci niveau rond 9,70 niet blijvend
doorbroken is kan hier in theorie nog een nieuwe
beweging omhoog gestart worden. -Ad Nooten-
|
Update vrijdag
22 dec 2017: Na sterk herstel bijna bij oude toppen
|
|
- De daling van
begin november heeft niets afgedaan aan het
vertrouwen dat beleggers hebben in het aandeel
AirFrance-KLM, dat blijkt uit de koersontwikkeling
van het fonds. Het aandeel is vanaf een bodem bij
het 38,2% Fibonacci
niveau 10,90 schreef verrassend sterk
opgelopen. Bijna de hele novemberdaling is
namelijk teruggedraaid.
- Kijken we naar de
daggrafiek links dan zien we dat het fonds
weerstand rond 13,70 nadert. Het zou een goede
stap zijn zou dit niveau doorbroken worden. Het
hoeft geen betoog dat een doorbraak door de top op
14,65 helemaal een sterke ontwikkeling zou
zijn. Ik ga dus zeker volgen of deze ontwikkeling
zich eventueel voordoet.
- Een doorbraak door
13,70 is echter geen vanzelfsprekendheid. Het
gegeven dat in de buurt van dit niveau meerdere
toppen zijn gevormd kan marktdeelnemers er immers
toe brengen eieren voor hun geld te kiezen en het
aandeel te verkopen. Het is dus raadzaam te volgen
of zich een dezer dagen eventueel opnieuw een top ontwikkelt.
-Ad Nooten-
|
Update dinsdag
14 nov 2017: Complete omslag in ruim een week
|
|
- Het koersverloop
van AirFrance-KLM is een typisch geval van
overschatting van de toekomstige ontwikkeling door
beleggers. Men stuurde het aandeel steeds weer
naar boven, met als climax de doorbraak door
voorgaande toppen rond 13,70 een paar dagen
voor de bekendmaking van kwartaalcijfers. De
cijfers zelf waren goed, maar gestegen brandstof-
en personeelskosten baarden beleggers dermate veel
zorgen dat het aandeel in de uitverkoop ging. Een
reeks rode candles volgde en gisteren werd de
bodem uit juli waar de stijging begon naar beneden
doorbroken. De stemming is hiermee in een periode
van iets meer dan een week compleet omgeslagen,
een opbouw van maanden is verloren gegaan.
- In de weekgrafiek
rechts heb ik vanwege de daling Fibonacci
lijnen geplaatst, zodat we weten waar eventueel
steun gevonden kan worden. Potentiλle
steunniveaus vinden we rond 10,90, 9,70 en
8,55. Het aandeel is aangekomen bij het eerste
van deze drie en dat wil zeggen dat we kunnen gaan
kijken of hier eventueel een bodem tot
ontwikkeling komt. Het is mogelijk dat zich vanaf
hier een stijging voordoet.
- Daalt het fonds
daarentegen verder dan geeft dat een vervolg naar
9,70 en afhankelijk van het verloop bij dat
niveau wellicht ook nog een gang naar
8,55.
- Het is zoals u
begrepen zult hebben zaak om van niveau tot niveau volgen wat er
gebeurt, dan wordt vanzelf duidelijk of de
kooplust terugkomt en waar dat het geval is. -Ad Nooten-
|
Update
woensdag 6 sep 2017: Stijgend trendkanaal in daggrafiek
|
- Over AirFrance-KLM
heb ik al enige tijd niet geschreven, het werd
tijd om dat weer te doen. De vorige keer schreef
ik over een potentieel toppatroon in de
weekgrafiek. Welnu, van topvorming is het niet
gekomen. Het aandeel is vanaf een bodem bij het
23,6% Fibonacci
niveau rond 11,60 geleidelijk opgelopen.
- Er is momenteel
sprake van een stijgend trendkanaal, het kanaal
s-s'. Het fonds is zolang dit kanaal intact blijft
of een uitbraak naar boven tot stand komt op weg
naar de top rond 13,70. Het hoeft geen betoog
dat een eventuele doorbraak door die top een
sterke ontwikkeling en een teken van een vervolg
naar boven zou zijn.
- Mocht zich een
uitbraak naar beneden uit het kanaal s-s' voordoen
dan wordt het daartegen afwachten. Het vervolg
hangt dan af van de koersontwikkeling ten opzichte
van het 23,6% niveau 11,60 en de bodem rond
11,15. -Ad Nooten-
|
Update maandag
24 jul 2017: Potentieel toppatroon in weekgrafiek
|
- De candle die
afgelopen vrijdag tot afronding kwam in de
weekgrafiek van AirFrance-KLM is als
engulfing
bearish line een potentiλle top in dit aandeel. Ik heb daarom Fibonacci
lijnen in de grafiek geplaatst die ons de
potentiλle steunniveaus geven. Het zijn de
niveaus 11,60 (23,6%), 10,30 (38,2%),
9,25 (50%) en 8,20 (61,8%). Bij de stippellijn
door de top uit maart 2016 rond 8,90 kan in
potentie eveneens steun gevonden worden.
- Het aandeel staat
tegen het einde van de ochtend op een winst van
2,4%, wat tot de conclusie leidt dat de markt de
intentie heeft een bodem te vormen bij het 23,6%
niveau. Komt die bodem inderdaad tot stand dan
getuigt dat van optimisme, een 23,6% correctie is
namelijk een erg kleine daling. Meestal bedraagt
een correctie 38,2% of meer. Een doorbraak door de
top rond 13,70 zou als rond 11,60
inderdaad een bodem ontstaat vanzelfsprekend sterk
zijn en een voortzetting omhoog inhouden.
- Naar 10,30 of
lager gaat het fonds alsnog zou het 23,6% niveau
rond 11,60 toch nog doorbroken worden. -Ad Nooten-
|
Update
donderdag 6 jul 2017: Enorm gestegen vanaf februari dit
jaar
|
- Het is misschien
een flauwe woordspeling, maar AirFrance-KLM is
met recht een hoogvlieger dit jaar. Tussen het
laagste en het hoogste punt van dit jaar zit een
verschil van bijna 170%. Beleggers voorzien goede
resultaten voor het fonds.
- Vorige maand is de
top rond 11,95 uit 2014 doorbroken. Dat niveau
zou als steunniveau moeten gaan functioneren. Men
vond het aandeel boven 11,95 koopwaardig, het
zou zwak zijn zou dat straks niet meer het geval
zijn. Blijft het aandeel boven dit niveau, met een
kleine marge uiteraard, dan is een vervolg omhoog
mogelijk.
- Weerstand waarmee
het aandeel te maken krijgt vinden we in het
gebied 12,95 - 13,10, waar in 2009 en 2010
toppen staan. In dit koersgebied kan bij de
huidige stijging eventueel een top volgen. Een
doorbraak door dit gebied zou de weg naar
15,30 vrij maken.
- Verder is het zaak
van dag tot dag te volgen of de daggrafiek (hier
niet geplaatst) ons eventueel een top
voorschotelt, met name bij de genoemde punten. -Ad Nooten-
|
Eerder
van dit aandeel verschenen analyses:
170317:
Vorige maand een stevige stijging gestart
021116:
Test neklijn hoofd en schouders patroon
250816:
Hoofd en schouders patroon in maandgrafiek
220716:
In een potentieel gevaarlijke situatie
130116:
Stijgend vanaf september vorig jaar
170915:
Potentieel hoofd en schouders patroon
060215:
Markt voor een zeer belangrijke keuze
180814:
Bij onderkant van een groot kanaal
150114:
Hogere bodem plus een doorbraak
260813: Grenzen
6 en 5,30 zijn belangrijk
080413:
Verloop met top en vlag negatief
291012:
Koers bij oude bodem, markt optimistisch
110912:
Sinds juni in een opwaartse beweging
090512:
Dalende trendlijn bepaalt beeld
181111:
Extreem laag koersdoel uit analyse
160611:
Naar beneden uit kanaal gebroken
020611:
Uitbraak uit stijgend kanaal dreigt
110211:
Na cijfers door trendlijn gezakt
141210:
Poging om door 23,6% niveau te breken
210710:
Kans op een daling het grootst
120210:
Afgerond voortzettingspatroon
261009:
Voortzettingspatroon in wording
260609:
Oude steun is nieuwe weerstand
150409:
Toch stijging gevolgd op patroon
060309:
Voortzettingspatroon in daling
Nieuwsoverzicht
Air France - KLM
Naar boven
|