ADN Beursanalyse

| home | werkwijze | aex aandelen | amx aandelen | agenda | begrippen | historie | |

  • In de daggrafiek van de AEX-index is vandaag geen verandering gekomen in de stand van zaken. De beursindex staat nog altijd tussen de lijnen o en c en bevindt zich in een dalende trend. Hierin komt pas verandering mocht lijn c doorbroken worden, dat zou namelijk een herstelfase inluiden. De wigvorm die is ontstaan door de lijnen o en c wijst zoals ik gisteren beschreef op een mogelijk einde aan de daling. Dit einde waarborgen kan ik vanwege de dalende trend echter niet, er is zolang we ons onder lijn c bevinden ook een kans dat we alsnog naar beneden door lijn o breken en zo onverwijld doorgaan naar 218. Dat is namelijk het koersdoel dat ik afgelopen vrijdag op grond van de weekgrafiek noemde. De lijnen o en c naderen elkaar, wat wil zeggen dat de aandelenmarkt snel zal moeten besluiten welke lijn zij wil doorbreken. Een doorbraak door een van beide lijnen zou tot meer duidelijkheid leiden.

  • De Bollinger Bands in de daggrafiek laten zowel de mogelijkheid van een daling als die van een stijging open. De trend is naar beneden gericht, waardoor een daling wat kansrijker is. Ik kan dat op grond van deze grafiek echter niet hard maken.

  • Kopers en verkopers zijn de laatste dagen aan elkaar gewaagd en bevechten elkaar op een steeds kleiner wordend speelveld. Het gebied waar de strijd wordt uitgevochten wordt begrensd door de lijnen p en p'. Vanmorgen vormde lijn p' weerstand en vanmiddag lijn p steun. Het slot lag vervolgens midden tussen de lijnen, waardoor zowel kopers als verkopers morgen nog de gelegenheid hebben om het spel naar hun hand te zetten.

  • Inmiddels draait het morgen aan de bovenkant niet meer om lijn p', maar om lijn c waar we onze aandacht bij opening op dienen te richten. Zou het van een doorbraak door lijn c komen dan is de kans dat lijn p' vervolgens eveneens doorbroken wordt erg groot.

  • Zolang lijn c echter niet doorbroken is blijf ik recht in de leer en ga ik uit van een daling naar de stippellijn rond 231,5. Een voortzetting naar lijn o is vervolgens waarschijnlijk. Ik doe deze aanname op grond van mijn gewoonte om bij nadering van een trendlijn in principe nooit vooruit te lopen op een doorbraak daarvan. Dit betekent dat ik veronderstel dat de lijn intact blijft en dat impliceert een daling. Mocht lijn c toch doorbroken worden, een optie die ik uiteraard wel open houd, dan pas ik mijn analyse en mijn verwachting op deze nieuwe ontwikkeling aan.

  • Uit de kwartiergrafiek vloeit voort dat de kans op een daling momenteel zeker aanwezig is. De AEX wist vanmiddag namelijk niet boven het 50% Fibonacci niveau van de daling 242,8 - 233,8 te komen dat rond 238,3 weerstand vormt. Kritische korte termijn grens is morgen het hoogste punt van de voorlaatste candle rond 238,8, doorbreken we die dan resteert op weg naar lijn c nog maar één potentieel weerstandsniveau. Ik doel op het 61,8% niveau rond 239,4 waar de opwaartse beweging dan eventueel nog kan stoppen. Een doorbraak door 239,4 zou ons naar lijn c brengen, een top rond 239,4 daarentegen zou in een daling resulteren.
  • Dat laatste geldt uiteraard ook mocht het 50% niveau door een daling morgenochtend intact blijven. Dat zou me van een daling onder lijn p doen uitgaan en van een voortzetting naar 231,5 of lager.

Resumerend:

De lijnen o en c in de daggrafiek naderen elkaar, waarmee ook het moment dichterbij komt waarop de aandelenmarkt moet besluiten welke lijn zij gaat doorbreken. Valt de keuze op lijn c dan is dat de start van een herstelfase, kiest men daarentegen voor een daling onder lijn o dan gaan we meteen verder in de richting van het koersdoel 218 dat ik vrijdag op grond van de weekgrafiek bepaalde. In de uur- en kwartiergrafiek zijn de lijnen p en p' bepalend, de lijnen vormden vandaag respectievelijk steun en weerstand. Het slot van vandaag lag midden tussen de lijnen, waardoor de markt feitelijk alle opties opengehouden heeft. De bal ligt als het ware op de middenstip, met de kanttekening dat we niet weten wie er morgen af mag trappen. Zijn dat de kopers en komt de index boven 238,8 dan kan alleen het 61,8% niveau rond 239,4 een stijging naar lijn c nog tegenhouden. Op een stijging boven 239,4 zou een doorbraakpoging van die lijn volgen. Mocht lijn c doorbroken worden dan denk ik niet dat lijn p' de beweging nog zal stoppen, al kan dat uiteraard wel. Trappen de verkopers af dan komt de bal waarschijnlijk onder lijn p, wat een voortzetting naar de stippellijn rond 231,5 zou veroorzaken. Er is alle kans dat de bal vervolgens door rolt naar lijn o voor een doorbraakpoging door die lijn. Wie morgen af mag trappen wordt bepaald door het verloop in de VS en Azië en uiteraard door de bewegingen van de Amerikaanse futures voorbeurs. Daar valt met de huidige wispelturigheid van de beurzen nu nog geen zinnig woord over te zeggen.

En dan nog dit...

Neemt u het koersverloop van de Europese indices van vandaag door dan zal u direct dat van de Duitse DAX index opvallen. Deze graadmeter is vandaag namelijk met 11,3% gestegen en doorbrak een dalende trendlijn. De vraag is hoe we dat op moeten vatten.

  • De stijging van de DAX kwam vrijwel alleen op het conto van Volkswagen. Dit aandeel, dat gisteren een slotkoers van €520 per aandeel kende, sloot vandaag op een stand van €945. U leest het goed, negenhonderd vijfenveertig euro. Het gaat om een koerswinst van 82%. Deze winst werd bereikt door de aankondiging van Porsche dat zij nog dit jaar een meerderheidsbelang in Volkswagen wil vergaren. Het nieuws veroorzaakte een run op de aandelen. Hedgefunds en andere partijen gokten de laatste tijd massaal op een daling, de veronderstelling was dat Porsche gezien de malaise in de auto-industrie geen haast zou maken met de overnameplannen. Het is moeilijk vast te stellen hoeveel partijen speculeerden op een daling en in welke mate zij dat deden. Vast staat wel dat een flink deel van de vrij verhandelbare aandelen uitgeleend moet zijn geweest aan hedgefunds, die deze vervolgens speculerend op een daling verkocht zouden hebben. De bedoeling van een dergelijke constructie is de stukken op een lager niveau terug te kopen, om vervolgens de aandelen terug te kunnen leveren aan de eigenaar. Vanmorgen stond deze fondsen echter geen enkele andere optie open dan deze aandelen tegen elke prijs terug te kopen. Op een zeker moment was Volkswagen daardoor met een koers van €1005 naar verluidt zelfs het duurste aandeel ter wereld, om uiteindelijk met de enorme winst van 82% de dag uit te gaan.

  • Het effect hiervan ziet u in de daggrafiek van de DAX, namelijk een slot boven lijn y. Zonder deze uitzonderlijke ontwikkeling rond Volkswagen was deze doorbraak er echter niet geweest, waardoor ik ervoor kies deze te negeren. Zodra de rust rond de autofabrikant is weergekeerd ontstaat pas weer een normale situatie. Dat zal naar ik vermoed niet zolang duren. Porsche bezit al 42,6% van de aandelen, daarnaast is de provincie Nedersaksen voor 20,1% eigenaar. Dat maakt het aantal vrij verhandelbare aandelen klein en de koersreactie vandaag daarmee extreem groot. Zodra de shortposities teruggedraaid zijn verdwijnt dat effect. Zodra de koers de komende dagen hierdoor weer terugvalt weten we vervolgens pas echt waar we met de DAX aan toe zijn. -Ad Nooten-

 

(geplaatst dinsdag 28 okt 2008, 19.30u)

 

Eerder vandaag verschenen de volgende updates:

28 okt 09.15u: AEX na winst in Azië hoger gestart

28 okt 10.00u: Winst AEX supersnel over in verlies

28 okt 11.00u: Nieuwe stijgingspoging graadmeter

28 okt 12.00u: Doorbraakpoging 61,8% niveau

28 okt 13.15u: Verbazing bij stijging AEX-index

28 okt 14.00u: Aandelenmarkt kijkt naar boven

28 okt 15.00u: AEX naar boven uit vlag gebroken

28 okt 16.00u: Beursindex staat weer op verlies

28 okt 17.00u: Steun van lijn, kopers weer sterk

Overzicht van eerder in En dan nog dit... besproken onderwerpen

 

Naar boven