ADN Beursanalyse

| home | werkwijze | aex aandelen | amx aandelen | agenda | begrippen | historie | |

AEX daggrafiek 280113

  • De AEX-index is naar boven uit de wig f-g gebroken en dat is een ongebruikelijke ontwikkeling. Gewoonlijk zie je bij zo'n wig namelijk een beweging omlaag. De graadmeter zou op grond van deze opwaartse uitbraak verder moeten stijgen. Kijk ik echter naar de candle die is gevormd dan acht ik het mogelijk dat de aandelenindex ondanks het slot boven lijn f toch nog naar beneden gaat. De candle is als hammer namelijk een potentieel toppatroon. Ik kijk morgen met nieuwsgierigheid naar het koersverloop, benieuwd of de hammer als top bevestigd wordt door middel van een rode candle. Als die bevestiging er komt dienen we daaropvolgend rekening te houden met een mogelijke uitbraak naar beneden uit de formatie f-g.

  • De ontwikkeling blijft daarentegen positief indien de aandelengraadmeter boven lijn f blijft en door het hoogste punt 357,8 van de hammer breekt. Dat zou de index namelijk verder doen oplopen naar 359, het doel van de wijder wordende driehoek w-w' dat we op 1,2 indexpunt zijn genaderd.

AEX daggrafiek BB 280113

  • De grafiek met Bollinger Bands geeft net als de eerste grafiek aan dat we een daling zouden kunnen krijgen. De hammer van vandaag staat namelijk met het lichaam tegen de bovenste lijn van de indicator en dat kan in theorie in topvorming resulteren. We zullen het morgen weten.

AEX uurgrafiek 280113

  • De belangrijke stap boven lijn f werd feitelijk voorbeurs al gezet, want het koersverloop voorafgaand aan de opening resulteerde in een opening die precies boven de top van afgelopen vrijdag en die lijn. Knap werk, precies genoeg gedaan. De AEX steeg daarna nog wat verder, maar dat hield geen stand. De index keerde terug f en vond daar nog net steun. We zouden vanuit het gegeven dat hier steun lag morgen weer verder omhoog kunnen gaan.

AEX kwartiergrafiek 280113

  • De laatste candles in de kwartiergrafiek vormen evenwel een nog niet afgeronde vlag, een patroon waaruit blijkt dat er morgen een daling zou volgen. Bij een vlag waaraan een daling voorafging zie je namelijk veelal een uitbraak naar beneden. Komt die uitbraak er inderdaad dan geeft dat een doel van 356 punten. Daar kijk ik dan of er eventueel een terugkeer naar de stippellijn rond 354,9 op volgt.
  • De reden dat ik daar specifiek op let is dat er een hoofd en schouders patroon zou zijn afgerond als het vanmorgen van een daling onder 354,9 was gekomen. De opening boven de top op 356,2 die het hoofd had kunnen worden zorgde ervoor dat dit patroon zich niet meer kon ontwikkelen. Ik ben nu uitermate geÔnteresseerd om te zien of de index morgen alsnog naar 354,9 gaat en, in het geval dat daadwerkelijk gebeurt, of de index daar dan eventueel ook doorheen zakt. Er zou dan een daling naar lijn d volgen.

Resumerend: 

Er is een uitbraak naar boven uit de wig f-g gerealiseerd, wat een ongebruikelijke ontwikkeling is. Zo'n uitbraak betekent in principe een vervolg naar boven. Zou de index morgen boven lijn f blijven en door 357,8 breken dan gaat zij door naar 359. Dit is het doel van de omgekeerde driehoek w-w' in de daggrafiek waar we inmiddels niet ver meer van zijn verwijderd. Dit laatste is overigens een reden om goed te gaan kijken naar een eventuele omkeer. De hammer van vandaag zou die omkeer eventueel in kunnen luiden als er morgen ter bevestiging een daling op volgt. De AEX zou dan terugkeren in de wig f-g, waarop we dan rekening zouden moeten gaan houden met een eventuele uitbraak naar beneden uit het patroon. Eerst zou ik mijn aandacht dan overigens op 356, 354,9 en lijn d gaan richten, zoals u heeft kunnen lezen. De markt leek aan het einde van de handelsdag al rekening te houden met een daling, want er ontstond een vlag. Breken we naar beneden uit die vlag dan gaan we daadwerkelijk naar 356 of eventueel lager, breken we nochtans naar boven uit het patroon dan effent de markt de weg naar boven weer voor de AEX.

En dan nog dit...

Een lezer vroeg me of ik eens naar het koersverloop van de Dow Jones Transportation Average wilde kijken, dit vanwege een bijzondere stijging. Het is een index die ik gewoonlijk niet volg, je kunt als eenling tenslotte niet overal naar kijken. Het bleek echter de moeite waard.

  • U ziet de maandgrafiek van deze index, waarbij ik opmerk dat de laatste candle die van deze maand is en dus nog van vorm zal veranderen. De stap die deze maand wordt gezet is met nog maar vier beursdagen in januari te gaan echter al wel duidelijk. De Dow Jones Transportation Average is door toppen uit de jaren 2007, 2008 en 2011 gebroken, wat een gigantisch omgekeerd hoofd en schouders patroon heeft doen ontstaan. De grote vraag is nu of de Dow Jones en S&P500 het voorbeeld van de transportindex gaan volgen en eveneens met voorgaande toppen uit 2007 af gaan rekenen. Het zou zomaar kunnen. Voor wat deze grafiek betreft geldt in ieder geval dat de belangrijke doorbraak stand houdt zolang deze index boven de stippellijn rond 5490 blijft. -Ad Nooten-

 

 

Geplaatst maandag 28 jan 2013, 18.45u.

 

Eerder vandaag verschenen de volgende updates:

28 jan 09.15u: Opening boven top vrijdag en lijn f

28 jan 10.00u: Steun bij doorbroken top en lijn

28 jan 11.00u: Beursgraadmeter verder opgelopen

28 jan 12.00u: Wigvorm ontstaan in koersverloop

28 jan 13.00u: Nog letten op dezelfde grenzen

28 jan 14.15u: Er is een rechthoek in ontwikkeling

28 jan 15.00u: AEX nog steeds binnen het patroon

28 jan 16.00u: Uitbraak werd snel teruggedraaid

28 jan 17.00u: Laatste half uur wordt spannend

Overzicht van eerder in En dan nog dit... besproken onderwerpen

 

Naar boven