UNILEVER kwartaalgrafiek
UNILEVER maandgrafiek
UNILEVER weekgrafiek
UNILEVER daggrafiek
(schuif met uw muis
over deze links om van grafiek te veranderen)
- Er heeft zich aan het einde van 2011 een
uitermate belangrijke ontwikkeling voorgedaan in het koersverloop van
Unilever. Het aandeel is namelijk naar boven door de toppen rond 24,10 en
25,75 gebroken, toppen die een grote zijwaartse beweging markeerden
waarin het fonds zich vanaf 1998 bevond. Er is een eind gekomen aan die
grote 14 jaar durende zijwaartse ontwikkeling.
- Een eerste koersdoel wil ik bepalen door het
verloop tussen 21 en 24,10 (wat een
rechthoek
was) naar boven om te klappen. Dit geeft een doel van 27,20. Zou dit
uitgenomen worden dan zou ik de beweging voorafgaand aan de rechthoek
gebruiken om een doel vast te stellen, dat zou dan uitkomen rond 31,60.
Eerst ga ik echter kijken of het aandeel inderdaad naar 27,20 gaat en wat
het daar doet.
- Ik ben overigens terughoudend, zo moet ik
zeggen. De doorbraak is namelijk tot stand gekomen in de laatste twee weken
van december, weken met een laag volume. Het heeft er veel van weg dat
kopers door dit moment uit te
kiezen voor een doorbraakpoging geprofiteerd hebben van de lichte handel om
hun plan te verwerkelijken.
- Ik heb het volume onder de weekgrafiek
geplaatst en uit de dalende lijn die ik daarbij heb getekend blijkt dat het
volume vanaf augustus daalt. In de grafiek staat over diezelfde periode een
stijgende lijn onder de koersen. Dit verschijnsel heet divergentie
en dat kan een voorbode zijn voor een daling. De doorbraak gaat niet gepaard
met de volumegroei dat nodig is om te laten zien dat de markt breed is gaan
geloven in de stukken. Ik ga dus uitermate zorgvuldig controleren dat het
aandeel boven de doorbroken stippellijn rond 25,75 blijft. Zou de koers
daar namelijk onder komen dan wordt de doorbraak een valse beweging en komt er alsnog een tegenovergesteld, dus neerwaarts vervolg.
- De daggrafiek toont goed wat er de afgelopen
twee weken is gebeurd. Het aandeel Unilever is die weken van december (juist
in de periode dat vele
beleggers de boeken al gesloten hebben) elke dag gestegen. Hier is slim
gebruik gemaakt van de
dunne
handel. Daarnaast kan er sprake zijn van window
dressing waarbij beleggers aan het eind van het jaar slecht renderende
aandelen omgeruild hebben voor stukken die het goed hebben gedaan. Dat
staat aan het eind van het jaar immers beter in de boeken. Wat de oorzaak
ook is, het is de vraag of deze ontwikkeling naar boven gehandhaafd blijft.
Het hangt de komende tijd geheel af van de vraag of het aandeel Unilever
boven 25,75 blijft of terugkeert eronder. Is het eerste het geval dan
zijn de niveaus 27,20 of 31,60 goede potentiλle doelen, bij een
terugkeer onder 25,75 daarentegen breekt er toch nog een neergaande fase aan
zoals we die vanaf 1998 voortdurend hebben gezien. -Ad Nooten-
Geplaatst maandag 2 jan 2012 16.32u.
Naar boven
|