ADN Beursanalyse

| home | werkwijze | aex aandelen | amx aandelen | agenda | begrippen | historie | |

  • Om met de deur in huis te vallen, de candle van vandaag verschaft me geen helderheid. Het is een inverted hammer die laat zien dat we het vandaag naar boven hebben geprobeerd, maar op deze positie heb je daar niet veel aan. Een dergelijke candle heeft eigenlijk alleen maar kracht na een periode van stijging.

  • Verder valt de candle binnen zijn voorganger en is dus een bullish harami. Ook daaraan hebben we op deze plaats echter niet veel, een bullish harami is goed bruikbaar na een neerwaartse trend en daarvan is op dit moment gezien de zeer beperkte voorgaande daling geen sprake.

  • Het wordt eentonig, maar de Bollinger Bands verschaffen me evenmin informatie. De banden versmallen zich en de index heeft steun op de middellijn, het is wachten op een beweging die gezien de versmallende banden flink zal kunnen zijn. De richting is echter nog steeds ongewis.

  • Ook in de uurgrafiek kan het vriezen en dooien, maar hier is een daling wel iets waarschijnlijker dan een stijging. Dat komt doordat we er vandaag niet in zijn geslaagd de dalende lijn o uit te nemen, waardoor de dalende trend gehandhaafd bleef. 

  • Zolang we echter boven het 50% of het 61,8% Fibonacci niveau zijn kan ik een hernieuwde stijging nog steeds niet uitsluiten, ook hier dus geen zekerheid.

  • De kwartiergrafiek toont ons in ieder geval een duidelijk neerwaarts gerichte korte termijn trend, daar hebben we in ieder geval nog ķets aan. De lijn o stelt ons morgen in staat vast te stellen of die neerwaartse beweging wordt gehandhaafd of niet, zolang we onder lijn o zijn ga ik daarom maar uit van een beweging naar beneden. Het is echter de enige aanwijzing die we hebben.

Resumerend:  

Het is om moedeloos van te worden, ook vandaag bleef duidelijkheid uit. Geen bruikbare candles, geen duidelijkheid in de Bollinger Bands, geen conclusie op basis van Fibonacci niveaus, dat betekent dat ik vandaag helaas niet veel voor u kan betekenen. De enige grafiek waar nog iets van richting uit blijkt is de 15min grafiek met de dalende lijn o die vandaag weerstand vormde. Zolang we onder die lijn zijn is de korte termijn trend in ieder geval naar beneden gericht en blijf ik daarom maar uitgaan van een daling in de hoop dat zich morgen meer gegevens aandienen.

En dan nog dit....

Het moet zo langzamerhand iedereen wel duidelijk zijn dat de overheid er niet in slaagt het autoverkeer te beteugelen, de mobiliteit van onze bevolking blijft groeien. Nu kun je daar op twee manieren mee omgaan, je kunt eigenwijs zijn en halsstarrig blijven proberen de verkeersaanwas tegen te gaan of je kunt je er bij neerleggen. In dat laatste geval kun je er in het kader van de luchtvervuiling het beste voor zorgen dat iedereen snel van A naar B komt en hierdoor de verbrandingsmotor in auto of vrachtwagen maar gedurende een zo kort mogelijke tijd gebruikt, dat bereik je door extra wegen en spitsstroken aan te leggen. Hoe korter mensen onderweg zijn, hoe beter dat is voor het milieu. Wat doet de Raad van State echter? Die zorgt vandaag voor een verbod op de zogenaamde 'plusstrook' ter verbreding van de A27, juist om reden van dat milieu. Het resultaat zal zijn dat duizenden personenauto's en vrachtwagens gedurende de spitsuren stapvoets rijdend een extra hoeveelheid uitlaatgas uitstoten die niet in de lucht zou zijn gekomen als zij gewoon door hadden kunnen rijden. Fijn voor het milieu. Dan heb ik het nog niet eens over de enorme economische schade die gedurende vele jaren is veroorzaakt door de files, dat loopt in de miljarden. Het wordt tijd dat men die schade ook eens in de besluitvorming mee gaat nemen, zeker nu het economisch minder gaat in ons land en we dat geld erg goed kunnen gebruiken. Vorig jaar alleen al hebben files ons naar schatting 480 miljoen euro gekost, werkelijk zonde van het geld. Wat mij betreft moet de Raad van State ook eens aan onze economie denken en van de oude stokpaardjes afstappen. -Ad-

Naar boven