ADN Beursanalyse

| home | werkwijze | aex aandelen | amx aandelen | agenda | begrippen | historie | |

AirFrance-KLM

Update dinsdag 5 mrt 2024: Ontwikkeling niet goed
 
  • Het gaat niet goed met de koersontwikkeling van het aandeel AirFrance-KLM. Het zakte gisteren namelijk door de bodem die in oktober 2023 net boven € 10,15 was ontstaan. Dit betekent een voortzetting naar beneden.  Het 161,8% Fibonacci niveau van de voorgaande correctie okt - dec 2023 rond € 7,80 is het geλigende doel na deze stap. 

  • Zou de prijs van de stukken snel terugkeren boven het doorbroken niveau dan kan het nog meevallen. Dan zullen vervolgens echter lijn y en de stippellijn rond € 10,70 doorbroken moeten worden als eerste teken van herstel en daarna zou een eind moeten worden gemaakt aan het patroon van lagere toppen. Dat vraagt veel. De steeds steiler naar beneden lopende trendlijnen geven aan dat theoretisch een bodem kan volgen, maar daar is in positieve zin dan ook alles mee gezegd. Het meest voor de hand liggende vervolg is vooralsnog dat naar € 7,80 of lager.-Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag 5 mrt 2024: Wat is me opgevallen?

 

Update donderdag 30 nov 2023: Kleine uitbraak gemaakt
 
  • In de daggrafiek van AirFrance-KLM zien we een kleine uitbraak uit een vlag. Een sterke beweging is het niet, maar ik besloot het aandeel het voordeel van de twijfel te geven en er toch over te schrijven. De uitbraak krijgt meer om het lijf als vandaag een stijging volgt. Dat zou een aanzet zijn voor een vervolg naar boven, een nieuwe stijgingsfase.

  • Mocht de koers van het luchtvaartbedrijf dalen en door de bodem rond € 11,25 van eergisteren zakken dan gaat de stijgingsfase niet door. De vlag heeft dan namelijk geen waarde meer. Er moet dan een nieuwe bodem worden gezocht door de markt. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag 30 nov 2023: Wat is me opgevallen?

 

Update vrijdag 1 sep 2023: Een actie voor de bόhne
 
  • Afgelopen donderdag sloot AirFrance-KLM op € 1,42, gisteren was de slotstand € 14,03. Wat is er aan de hand? Tien aandelen van het bedrijf zijn vervangen door ιιn nieuwe aandeel, dat onder dezelfde naam staat genoteerd. Had u tot gisteren bijvoorbeeld 100 aandelen, dan heeft u er nu nog maar 10, wat echter geen verandering heeft gebracht in de totale waarde van de stukken. Het doel van AirFrance-KLM  is te voorkomen dat het aandeel een pennystock wordt, een aandeel dat onder € 1 noteert. Door de beurskoers op deze manier op te waarderen hoopt men ook het aandeel op te waarderen. Een aandeel dat € 14 noteert lijkt het immers beter te doen dan een aandeel dat op € 1,40 staat. Het is een actie voor de bόhne. Het verloop blijft zwak. De huidige trend is naar beneden gericht. Daalt het aandeel verder dan gaat het naar bodems uit nov/dec '22 rond € 12,10  (oorspronkelijk € 1,21) of lager. De reverse split verraadt dat AirFrance-KLM zelf rekening houdt met die ontwikkeling. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Vrijdag 1 sep 2023: Wat is me opgevallen?

 

Update maandag 20 feb 2023: Cijfers beloond met winst
 
  • Beleggers waren afgelopen vrijdag bereid om zes procent meer te betalen voor het aandeel AirFrance-KLM dan een dag eerder. Cijfers en vooruitzichten die het bedrijf bekend maakte vielen goed bij hen. Het is een stijging van maar negen eurocent, die procentueel echter veel betekent omdat het om een goedkoop aandeel gaat. De term goedkoop houdt overigens niet per definitie in dat het aandeel aantrekkelijk is, laat dat gezegd zijn. Voor een oordeel over de aantrekkelijkheid kijken we naar de weekgrafiek links. De stijging van vrijdag was de stap die de beurskoers in deze grafiek bij het 61,8% Fibonacci niveau rond € 1,80 bracht. Dit is een potentieel weerstandsniveau en daarom kan hier eventueel een top worden ontwikkeld. Het is dus ondanks de terreinwinst van vrijdag deze week uitkijken voor topvorming. Wordt de 61,8% grens daarentegen  blijvend doorbroken dan kan de koers de weken daarna oplopen naar de toppen rond € 2,25.-Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Maandag 20 feb 2023: Wat is me opgevallen?

 

Update maandag 16 jan 2023: Stevige winst voor aandeel
 
  • Positieve berechten van America Airlines en een koopadvies van UBS zorgden afgelopen vrijdag voor kooplust in AirFrance-KLM. De koers steeg met 6,8% en brak door het 61,8% Fibonacci niveau rond € 1,45. De prijs van de stukken kan op basis hiervan terug naar de top rond € 1,60 of die daar net boven uit aug vorig jaar.

  • Ter hoogte van de top rond € 1,55 uit september kan eventueel weerstand aanwezig zijn en dus een top ontstaan, dat wil ik aantekenen bij het vorige punt.

  • De tweede opmerking die ik wil maken betreft het gap dat vrijdag ontstond. Wellicht wordt dit nog gesloten met een terugkeer van de beurskoers naar € 1,43 of lager. Dat gebeurt niet per se vandaag of morgen, maar is wel iets dat deze of de komende maand boven de markt hangt. Het mogelijk sluiten van het gap  is aan de orde zodra een top ontwikkeld wordt. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Maandag 16 jan 2023: Wat is me opgevallen?

 

Update woensdag 1 jun 2022: Fout gemaakt met de claim
 
  • Allereerst heb ik vanmorgen wat recht te zetten. Bij het schrijven van mijn korte analyse over AirFrance-KLM vorige week woensdag heb ik namelijk een fout gemaakt. Ik ben verkeerd omgegaan met de (claim)emissie. De beurskoers is door de aftrek van de claim namelijk flink veranderd en dat aspect betrok ik niet in mijn analyse. De Vereniging van Effectenbezitters heeft een mooie uitleg gegeven van deze claimemissie: Vijf vragen over claimemissie AirFrance-KLM. Hier kunt u lezen waarom de koers afgelopen donderdag zoveel lager uitkwam. Ik ga de komende tijd uitdokteren hoe en wanneer ik de grafiek moet aanpassen. De potentiλle steunniveaus die ik vorige week noemde zijn in ieder geval niet meer relevant. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Woensdag 1 jun 2022: Wat is me opgevallen?

 

Update woensdag 25 mei 2022: Daling door komende emissie
 
  • AirFrance-KLM verloor gisteren een vijfde van haar waarde. Het bedrijf kondigde een aandelenemissie aan. Nederland heeft in de persoon van miniaster van financiλn Sigrid Kaag besloten mee te doen. Ons land koopt extra aandelen. Het Nederlandse belastinggeld dat gemoeid is met deze aankoop verdwijnt direct in de Franse staatskas, want AirFrance-KLM lost met de inkomsten van de emissie schuld af aan de Franse overheid. Dat zal nog discussie geven. De vraag is ook hoe de aankoop te rijmen is met de klimaatdoelen. Of het die overwegingen waren, de verwatering of een combinatie van beide, beleggers dumpten de stukken massaal. Vanochtend staat rond 09.30 uur echter een winst van ruim 11% op de borden. Wellicht ontstaat dus een bodem rond € 3,35, waar in oktober 2020 weerstand lag. Wordt deze stippellijn doorbroken dan gaat het aandeel naar € 3 of € 2,60, grenzen waar eerder bodems werden neergezet.  -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Woensdag 25 mei 2022: Wat is me opgevallen?

 

Update donderdag 19 mei 2022: Koerswinst na overeenkomst
 
  • Air France-KLM heeft een luchtvrachtovereenkomst gesloten met de grote Franse logistieke dienstverlener CMA-CGM. Het bedrijf wordt aandeelhouder. Het aandeel steeg 4,9% op het bericht. Het hoofd en schouders patroon dat vorige week werd afgerond met een daling onder de stippellijn rond € 3,90 is onbruikbaar geworden als indicatie voor het aanstaande koersverloop. We kunnen gaan kijken of de belangstelling voor het aandeel nu groot genoeg is om het door de toppen van de afgelopen maanden te doen gaan. De toppen rond € 4,20, € 4,25, € 4,30 en € 4,50 moeten met slotstanden worden doorbroken voor de verwezenlijking van een voortzetting naar boven. 

  • De bodem rond € 3,75 is cruciaal in de zin dat de prijs van het aandeel daar niet meer onder mag komen. Een daling onder dat punt zou toch weer een correctie inhouden. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag 19 mei 2022: Wat is me opgevallen?

 

Update dinsdag 10 mei 2022: Hoofd schouders patroon af
 
  • Air France - KLM opende vanmorgen hoger, terwijl in de daggrafiek van het aandeel gisteren een toppatroon werd afgemaakt. Het is een hoofd en schouders patroon. De hogere start maakt het beeld spannend. Het patroon zorgt als het geldig blijft voor een koersdoel van ongeveer € 3,50. Dit is bruikbaar zolang het aandeel onder de neklijn van het patroon sluit. Dat is de stippellijn rond € 3,90. Ik houd in verband met een eventuele overshoot een marge aan. Het is hier lastig om de grootte van die marge te bepalen. Ik wil er € 4 van maken, om reden dat hier in de laatste week van april en de eerste week van deze maand weerstand lag. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag 10 mei 2022: Wat is me opgevallen?

 

Update donderdag 23 sep 2021: Ineens weer in de belangstelling
 
  • AirFrance-KLM staat sinds deze week plots weer in de belangstelling. Het aandeel is ten opzichte van de slotstand van afgelopen vrijdag met 11,7% gestegen. De VS heeft bekend gemaakt dat hun grenzen weer open gaan voor buitenlandse reizigers, ik vermoed dat dit de reden is voor de kooplust. Beleggers denken nogal simpel tegenwoordig, als de zaken wat aantrekken zien ze het bedrijf meteen als hersteld. Rond € 3,70 is een dubbele bodem ontstaan. Klap ik het koersverloop tussen € 4,20 en € 3,70 om naar boven dan geeft dat een koersdoel van € 4,70. Mogelijke hindernissen zijn de stippellijn rond € 4,45 en het 38,2% niveau van de daling € 5,96 - € 3,67 rond € 4,55, grenzen waar een top kan ontstaan. Mogelijke weerstandsniveaus vinden we daarnaast rond € 4,82 (61,8%) en bij € 4,95, maar die zijn alleen van belang indien achtereenvolgens de grenzen € 4,45, € 4,55 en € 4,70 doorbroken worden. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag 23 sep 2021: Wat is me opgevallen?

 

Update maandag 28 juni 2021: Koersontwikkeling is negatief
 
  • Eind vorige en begin deze maand was er nog sprake van kooplust in het aandeel AirFrance-KLM. Ik sprak toen beleggers die meenden dat het gegeven dat iedereen in de zomer weer gaat vliegen een goede reden was om de stukken te kopen. Daarna bleek echter dat het overgrote deel van de marktpartijen er anders over denkt. De ontwikkeling is negatief. Het aandeel brak vorige week naar beneden door het steunniveau van vorige maand. Potentiλle steunniveaus zijn het 50% Fibonacci niveau rond € 4,29, de stippellijn rond € 4,15 en het 61,8% niveau rond € 3,90. Het fonds eindigde vorige week net boven het 50% niveau. Hier kan in theorie dus nog een bodem tot ontwikkeling komen. Wordt het laagste punt van de afgelopen week rond € 4,25 blijvend doorbroken dan wordt het volgen of bij een van de beide andere grenzen eventueel een bodem volgt. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Maandag 28 jun 2021: Wat is me opgevallen?

 

Update donderdag 3 juni 2021: In opwaartse beweging gekomen
 
  • Mensen gaan weer vliegen, dus kopen we AirFrance-KLM, dit lijkt te redeneertrend van beleggers momenteel te zijn. Pas geleden zagen we iets soortgelijks bij Basic-Fit. Mensen mogen weer naar de sportschool, dus kopen we Basic-Fit. Misschien dat Heineken binnenkort ook verder stijgt. We drinken binnenkort immers weer bier in de horeca, dus kopen we het aandeel Heineken. De redeneertrend van beleggers is tegenwoordig eenvoudig. Dat heeft vast te maken met het gegeven dat er zoveel nieuwe toetreders tot de aandelenmarkt zijn. Was het echter maar zo simpel, in werkelijkheid is het heel wat gecompliceerder. Afijn, AirFrance-KLM is in een opwaartse beweging gekomen. Weerstand kan eventueel gevonden worden bij de Fibonacci niveaus € 5, € 5,15 of € 5,35 en ook bij de stippellijn rond € 5,55. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag 3 jun 2021: Wat is me opgevallen?

 

Update donderdag 8 apr 2020: Hoger na nieuws aandelenuitgifte
  • De Franse overheid ondersteunt de uitgifte van 240 miljoen nieuwe aandelen door AirFrance-KLM. Het betekent een verwatering van de aandelen, wat normaal gesproken door beleggers als slecht wordt beoordeeld. In dit geval ziet men dat gezien het verloop kennelijk echter anders. Dit kan te maken hebben met opmerkingen van de Franse staat dat meer hulp geboden zal worden indien nodig. Het bedrijf wordt hoe dan ook gered. Een uitbraak naar beneden uit een vlag werd teruggedraaid en het aandeel knalde na de vorming van een hammer naar boven door de vlag. Die heeft geen waarde meer. De stukken werden gekocht. De beweging omhoog is intact zolang het fonds boven lijn x blijft, dat is het belangrijkste gegeven. Weerstand in de buurt van € 5,55 en € 5,95 moet worden uitgenomen voor een vervolg naar boven. Komt het aandeel weer onder druk dan kunnen we letten op het verloop ten opzichte van lijn x en de laatste bodem rond €4,80. Een daling daaronder zou een draai zijn.  -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag 8 apr 2021: Wat is me opgevallen?

 

Update dinsdag 2 mrt 2021: Acht groene candles op een rij
 
  • Acht groene candles op rij in de AirFrance-KLM daggrafiek, dat is opmerkelijk. Beleggers rekenen erop dat het bedrijf overeind gehouden wordt en menen de stukken daarom risicoloos te kunnen kopen. De afgeronde driehoek w-w' en acht groene candles (met vandaag mogelijk een negende) tonen dat beleggers zich geen zorgen maken. Het risico wordt immers gedragen door de overheid, niemand doet hen wat. Het koersdoel van de driehoek ligt rond € 7,15. De top van juni 2020 rond € 6,50 is echter een potentieel weerstandsniveau, dat is dus zolang de koers oploopt het eerste doel. Hiervoor moet de inverted hammer van afgelopen donderdag worden gepasseerd. Ik zou wel de vinger aan de pols houden. Dat beleggers volop speculeren en koerswinst maken zal in een situatie waarin van de overheid en dus van de belastingbetaler nieuwe steun voor het bedrijf wordt verwacht vroeg of laat aandacht trekken en wellicht niet meer worden geaccepteerd. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag 2 mrt 2021: Wat is me opgevallen?

 

Update dinsdag 10 nov 2020: Enorme stijging na nieuws Pfizer
 
  • Op het bericht van Pfizer over de tussentijdse resultaten van de derdefase test van hun covidvaccin volgden in sommige aandelen exorbitante stijgingen. AirFrance-KLM was de uitschieter, het fonds boekte 27,5% winst. Het aandeel werd gretig gekocht, beleggers zien in het nieuws waarschijnlijk een grond voor toekomstig herstel van het bedrijf. Er zal ook ongetwijfeld sprake zijn geweest van een short squeeze. Om te bepalen waar nu weerstand kan liggen heb ik Fibonacci lijnen over de daling € 6,48 - € 2,61 geplaatst. Grenzen waar in theorie de ontwikkeling van een top kan volgen zijn € 4,10 (gisteren bereikt), € 4,55 of € 5. Om te beginnen kunnen we gaan kijken of bij € 4,10 wellicht meteen een top wordt gevormd. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag 10 nov 2020: Wat is me opgevallen?

 

Update vrijdag 30 okt 2020: Overleeft het bedrijf de crisis?
 
  • Overleeft AirFrance-KLM de huidige crisis? Die vraag is voor het Nederlandse deel van het bedrijf actueel nu er signalen zijn dat onze overheid de bezuinigingsplannen van KLM niet zou accepteren. AirFrance-KLM kende een dramatisch kwartaal, dat werd vanmorgen bekend. Het ziet er slecht uit voor het bedrijf en dat zien we terug in de daggrafiek van het aandeel van half tien die hiernaast staat. De koers van het fonds kwam vanmorgen onder de vorige bodem rond € 2,80 terecht. Bepaal ik met Fibonacci voortzettingsniveaus een mogelijk koersdoel dan kom ik bij het 161,8% niveau rond € 24,05 uit. Het 200% niveau rond € 2,20 is een ander plausibel doel. Het hangt in eerste instantie af van berichten van de overheid of het aandeel naar deze doelen of lager gaat, dat mag duidelijk zijn. Zonder steun wordt het niets. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Vrijdag 30 okt 2020: Wat is me opgevallen?

 

Update vrijdag 26 jun 2020: Een negen procent hogere opening
 
  • Vanochtend werd een steunpakket van 3,4 miljard voor AirFrance-KLM bekend gemaakt. Beleggers reageerden met een opening die 9 % boven het slot van gisteren lag. Aandeelhouders lijden niet onder de maatregelen en hoeven evenmin bij te dragen aan de redding. Die opluchting  is naar ik veronderstel de reden voor de stijging. Rond elf uur was nog 2,9% winst over van de openingswinst. Het is daarom de vraag of het koersverloop van vandaag gaat resulteren in een nieuwe herstelbeweging. Loopt de koers verder op dan kan weerstand gevonden worden rond € 4,60 (23,6%), € 4,96 (38,2%), € 5,25 (50%) of € 5,55 (61,8%). Met die grenzen moet dus worden afgerekend. Wordt de bodem rond € 4 doorbroken dan gaat het feest niet door. De koers van het fonds gaat dan naar de bodem van vorige maand rond € 3,50 of de bodem uit 2012 rond € 3. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Vrijdag 26 jun 2020: Wat is me opgevallen?

 

Update woensdag 20 mei 2020: Naar beneden door recente bodems
 
  • AirFrance-KLM brak vanmorgen door de bodems die eerder rond € 3,30 waren ontstaan, te zien in de daggrafiek van elf uur vanochtend hiernaast. We moeten uiteraard het slot afwachten voordat we weten of deze doorbraak definitief is. Het ziet er op dit moment echter niet goed uit. Houdt de beweging omlaag aan dan is een doel dat we kunnen gebruiken voorhanden, namelijk de stippellijn rond € 3. Daar ontstond in 2012 een bodem en het ziet er vooralsnog naar uit dat het aandeel onderweg is naar die bodem.. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Woensdag 20 mei 2020: Wat is me opgevallen?

 

Update woensdag 18 mrt 2020: Onder de bodem uit 2016 geraalt
 
  • Een bedrijf dat enorm te lijden heeft onder de corona pandemie is AirFrance-KLM. We zien dit terug in de maandgrafiek van het fonds. De koers van het aandeel is onder de bodem uit 2016 gekomen en dat wil zeggen dat we de bodem uit 2012 rond € 3 nu op ons netvlies moeten hebben als mogelijke toekomstige koers. Zou de prijs van het aandeel op een overtuigende wijze terugkeren boven de voormalige bodem rond € 4,60 dan zou dat nog soelaas kunnen bieden, maar op dit moment ziet het er slecht uit voor dit aandelenfonds. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Woensdag 18 mrt 2020: Wat is me opgevallen?

 

Update dinsdag 28 jan 2020: Door twee bodems van vorig jaar
 
  • De beurskoers van AirFrance-KLM belandde gisteren onder bodems uit juli en september van afgelopen jaar. De vrees bestaat dat mensen naar aanleiding van het corona virus dat in China is uitgebroken minder gaan vliegen. De toekomst zal leren of dat zo is, maar het is in ieder geval reden tot zorg onder beleggers.

  • Bij de daling is een gap ontstaan, ik volg uiteraard of dat eventueel gesloten wordt.

  • Zolang er geen beter nieuws komt over het virus is na de doorbraak van gisteren echter veel te zeggen voor een vervolg naar beneden. Komt dat inderdaad tot stand dan is de stippellijn net onder € 7,50 een goed eerste richtpunt om te hanteren. Het is het punt waar in juni vorig jaar een bodem ontstond en dat maakt van € 7,50 een potentieel steunniveau. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag 28 jan 2020: Wat is me opgevallen?

 

Update dinsdag 14 jan 2020: Sprong omhoog na verdwijnen onrust
 
  • Het aandeel AirFrance-KLM stond door de onrust rond Iran enige tijd onder druk. Toen de rust echter wederkeerde keerde het fonds met een sprong terug boven de stippellijn rond € 9,83 waar tot de onrustige periode steun lag. Bij de terugkeer ontstond een gap en dat bleef tot nog toe open. De stippellijn rond € 9,83 fungeerde namelijk opnieuw als steunniveau, waardoor het gap open bleef. Een opgaande beweging vanaf die stippellijn bleef vooralsnog echter uit, wellicht komt binnenkort dus toch nog het moment waarop het gap gesloten wordt. Een stijging boven de top op € 10,27 zou in tegenstelling hiermee een verbetering zijn, een aanzet om het gap blijvend open te houden. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag 14 jan 2020: Wat is me opgevallen?

 

Update vrijdag 3 jan 2020: Door bodems na aanval VS in Bagdad
 
  • AirFrance-KLM ondervindt nadelen van de hogere olieprijs, kerosine is namelijk een zware kostenpost voor het bedrijf. De koers van dit aandeel heeft vanmorgen dus te lijden onder de prijsstijging van olie. De bodems rond € 9,85 zijn doorbroken en dat niveau wordt nu een potentieel weerstandsniveau. De stippellijn rond € 8,60 is zolang de olieprijs blijft stijgen het doel in deze grafiek. Zou de olieprijs toppen dan mogen we in dit aandeel een bodem verwachten.

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Vrijdag 3 jan 2020: Wat is me opgevallen?

 

Update vrijdag 1 nov 2019: Opvallend herstel na een stevige daling
 
  • AirFrance-KLM opende gisteren na kwartaalcijfers 7,6% lager, daalde naar een verlies van 11,9% en steeg vervolgens sterk. Het gap dat bij de opening ontstond werd meteen gesloten. Het verlies bleek aan het einde van de dag beperkt tot 1%. Kennelijk was gezien dit sterke herstel niet elke belegger ontevreden over het nieuws van het bedrijf. De komende tijd moet blijken hoe de markt er uiteindelijk over denkt. Wordt de top rond € 11,10 van eergisteren doorbroken dan was de commotie van gisteren een storm in een glas water en tekent de markt voor een vervolg omhoog. Belangrijke weerstand ligt er dan op € 11,35, waar in april een top ontstond. Daalt het fonds na het herstel van gisteren opnieuw en komt het onder € 9,50 dan volgt een daling naar € 8,60 of lager. In dat geval pakt het alsnog slecht uit voor dit aandeel. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Vrijdag 1 nov 2019: Wat is me opgevallen?

 

Update maandag 16 sep 2019: Onder druk na aanval in Saoedi-Arabiλ
 
  • Een fonds dat vanmorgen in negatieve zin reageerde op de stijging van de olieprijs die volgde op de drone aanval in Saoedi-Arabiλ was AirFrance-KLM. Het bedrijf is immers een grootverbruiker van kerosine, een olieproduct. Stijgt de olieprijs dan raakt dat direct de resultaten van het bedrijf. Mogelijk ontstaat vandaag een lagere top in de daggrafiek van het fonds. Negatief zou het worden indien vervolgens een daling onder de bodems rond € 8,60 tot stand komt. Dat zou namelijk de afronding van een toppatroon inhouden, een hoofd en schouders patroon. Op dit moment is het echter nog zo dat deze ontwikkeling in dit fonds kan worden afgewend indien de markt kans zou zien de koers van het aandeel boven de top rond € 10,85 te krijgen. Potentieel gevaarlijk is de situatie echter wel. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Maandag 16 sep 2019: Wat is me opgevallen?

 

Update dinsdag 10 sep 2019: Daling 9,8% na berichten over bedrijf
 
  • AirFrance-KLM daalde gisteren 9,8% na vervoerscijfers en het bericht dat het bedrijf een failliete concurrent over zou willen namen. Het zal met name het laatste zijn geweest dat beleggers ertoe aanzette de stukken te verkopen. Voorafgaand aan deze daling ontstond in de weekgrafiek een top bij het 61,8% Fibonacci niveau. Het gaat bij deze daling in principe dus om een hervatting van de daling.
  • Mij interesseert nu maar ιιn ding, dat is het verloop ten opzichte van de bodem rond € 7,45. Wordt die bodem naar beneden doorbroken dan ontstaat namelijk een hoofd en schouders patroon. Dit zou een negatieve ontwikkeling zijn. De vorming van een hogere bodem boven dat niveau € 7,45 is nodig wil het fonds daarentegen weer opwaarts perspectief krijgen. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag 10 sep 2019: Wat is me opgevallen?

 

Update donderdag 22 aug 2019: Koers bereikte 61,8% Fibonacci niveau
 
  • De koers van AirFrance-KLM bereikte eerder deze maand het 61,8% Fibonacci niveau in de weekgrafiek hiernaast. Vorige week ontstond hier een top. Het kan in principe een nieuwe dalingsfase betekenen. Deze week is het aandeel tot nog toe echter gestegen, het koersverloop deze en de komende weken moet ons leren of de top bij dit 61,8% niveau ook echt de top blijft of alsnog doorbroken wordt. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag 22 aug 2019: Wat is me opgevallen?

 

Update woensdag 7 aug 2019: Beleggers optimistisch over de toekomst
 
  • Beleggers tonen zich de laatste tijd erg optimistisch over de toekomst van AirFrance-KLM. Het aandeel is flink gestegen, waarbij het 61,8% Fibonacci niveau van de voorgaande daling is doorbroken en het gap van eind april gesloten. Het aandeel stijgt ook vandaag tot dusverre verder. Het staat om half drie op 1,8% winst. Bij het 76,4% niveau rond € 10,45 is nog een kleine kans op weerstand en topvorming, daar is het dus nog even opletten. Zou dat blijvend doorbroken worden dan kan het fonds naar de top rond € 11,35 of hoger. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Woensdag 7 aug 2019: Wat is me opgevallen?

 

Update dinsdag 18 jun 2016: Stijgende wig afgerond met een uitbraak
 
  • Onzekerheid doet zich voor bij de grafiek van AirFrance-KLM. Gisteren deed zich een uitbraak naar beneden uit een stijgende wig voor en dat was een aanzet voor een vervolg naar beneden. Vandaag stijgt het fonds bij de stand van half drie echter met 1,9%. Ook aandelen met een negatief technisch beeld gaan mee naar boven onder invloed van het potentiλle ECB-geld dat boven de markt hangt. Het is niet zeker dat de daling volgt die op grond van de wig zou moeten volgen, dat zullen we moeten controleren. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag 18 jun 2019: Wat is me opgevallen?

 

Update dinsdag 7 mei 2019: Door vorige bodem en stijgende lijn gebroken
 
  • Het aandeel AirFrance-KLM brak gisteren naar beneden door lijn v in de weekgrafiek. Tevens werd de bodem uit maart doorbroken. Het is een negatieve ontwikkeling.
  • In de grafiek ziet u Fibonacci lijnen over de stijging van juni 2018 tot maart 2019. Het 61,8% niveau rond € 9 dat samenvalt met een reeks bodems uit december van het afgelopen jaar is nu een belangrijk niveau, samen met de bodem rond € 8,70 uit januari. Bij die grenzen kan eventueel nog steun gevonden worden.
  • Een eventuele daling onder de januaribodem zou een slechte ontwikkeling zijn, want dan zou het fonds naar alle waarschijnlijkheid terugkeren naar € 6,65. Er zijn dus belangrijke maanden aangebroken, maanden waarin de markt de keuze tussen bodemvorming bij  € 9 / € 8,70 of een terugkeer naar € 6,65 moet maken. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Dinsdag 7 mei 2019: Wat is me opgevallen?

 

Update donderdag 25 apr 2019: Bodempatroon werd door daling ongeldig
 
  • Het omgekeerd hoofd en schouders patroon dat op 11 april jongstleden werd afgerond is door een terugkeer onder de neklijn van het patroon ongeldig geworden. Het wordt nu zoeken naar nieuwe aanwijzingen.  
  • De lange trend is naar boven gericht zolang het aandeel boven lijn v blijft, een lijn die teruggaat tot juli vorig jaar. Die lijn kunnen we dus gebruiken voor een nieuwe beoordeling. -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Donderdag 25 apr 2019: Wat is me opgevallen?

 

Update vrijdag 12 apr 2019: Omgekeerd hoofd schouders patroon afgerond
 
  • In de grafiek links werd gisteren een omgekeerd hoofd en schouders patroon afgemaakt. Het koersdoel van het patroon ligt rond € 12. 
  • Voorwaarde voor de geldigheid van het patroon en dus ook van het koersdoel is dat de koers van het aandeel boven de neklijn rond € 10,80 blijft. Het gaat uiteraard om de slotstand. Dat wordt nog spannend, want het aandeel is er vanmorgen onder geweest.  -Ad Nooten-

Overgenomen uit mijn dagelijkse rubriek:
Vrijdag 12 apr 2019: Wat is me opgevallen?

 

Update donderdag 24 jan 2019: Plots in belangstelling van beleggers
 
  • In de daggrafiek rechts ziet u dat het aandeel AirFrance-KLM sinds vorige week woensdag plots uitstekend presteert. De stijging wordt toegeschreven aan de rust die lijkt teruggekeerd onder het personeel van het bedrijf, in combinatie met enkele opwaarderingen. De toppen van de voorgaande maanden werden op eenvoudige wijze doorbroken.
  • Voor een koersdoel gaan naar de weekgrafiek links. Hierin staan Fibonacci niveaus over de daling € 14,51 - € 6,65. Het 61,8% niveau rond € 11,50 is als belangrijk potentieel weerstandsniveau een mogelijk doel voor de huidige stijging. Zou het aandeel dalen dan zou rond € 10,30 steun gevonden moeten worden. Het zou immers vreemd zijn zou het fonds eerst gekocht worden voor bedragen boven € 10,30 en vervolgens verkocht worden bij of onder diezelfde prijs. -Ad Nooten-

 

Update dinsdag 8 mei 2018: Bij daling steun gevonden rond 76,4%
 
  • In de maandgrafiek links ziet u dat het fonds vorige maand naar beneden door het 61,8% Fibonacci niveau rond € 8,60 is gebroken. Een daling naar de stippellijn rond € 5,70 ligt hierdoor voor de hand. 
  • Ik moet nog een kleine slag om de arm houden, dat heeft te maken met het punt waar het aandeel gisteren na een forse daling (veroorzaakt door het aftreden van de topman) steun vond. Dat lag in de buurt van het 76,4% niveau € 6,95. In theorie kan daar een bodem tot ontwikkeling komen.
  • In de daggrafiek rechts is gisteren een gap ontstaan. Gaps worden meestal gesloten en dat is reden om rekening te houden met een eventuele terugkeer naar de bovenkant van het gap rond € 7,60. Daar kan dan weerstand liggen. Wanneer en of het daadwerkelijk van zo'n terugkeer komt is niet te voorspellen. Dat hangt voor een belangrijk deel af van nieuwe ontwikkelingen bij het bedrijf en die kun je nu eenmaal niet voorzien vanuit een grafiek.
  • Mocht het bij een herstel van een stijging boven de top rond € € 8,70 komen dan zou dat een verbetering van het technische beeld zijn, dan zou de potentiλle bodem bij het 76,4% niveau € 6,95 namelijk echt vorm krijgen. Zolang die ontwikkeling zich evenwel niet voordoet is een vervolg naar € 5,70 de meest aannemelijke optie. -Ad Nooten-

 

Update maandag 12 mrt 2018: Aandeel heeft 61,8% niveau bereikt
 
  • Het aandeel is aangekomen bij een belangrijke grens, namelijk het 61,8% Fibonacci niveau rond € 8,60 in de weekgrafiek links. Het is een niveau waar in theorie een bodem tot ontwikkeling kan komen en een herstel kan volgen. De andere kant van de medaille is dat een voortzetting naar beneden een terugkeer naar de stippellijn rond € 5,70 of wellicht lager waarschijnlijk zou maken. Het is voor AirFrance-KLM dezer dagen dus erop of eronder. -Ad Nooten-

 

Update maandag 12 mrt 2018: Strijd om het 50% Fibonacci niveau
 
  • In het aandeel wordt momenteel strijd gevoerd, namelijk de slag om het 50% Fibonacci niveau € 9,70 in de maandgrafiek links. Het niveau werd afgelopen vrijdag doorbroken, dat leert de daggrafiek rechts ons. Vandaag slaan kopers echter terug, want het fonds staat om 10.45 uur op 2,6% winst. Kopers proberen het aandeel terug te brengen boven € 9,70.
  • Zou deze poging slagen dan wordt het letten op de koersontwikkeling ten opzichte van toppen rond € 10,30 in de daggrafiek. Een doorbraak door dat niveau zou namelijk de vorming van een bodem inhouden.
  • Een eventuele daling onder het laagste punt van afgelopen vrijdag rond € 9,30 zou daarentegen inhouden dat het fonds verder daalt. Mogelijke doelen zijn dan de stippellijn rond € 8,85 en het 61,8% niveau rond € 8,60. Bij beide grenzen kan in theorie een bodem tot ontwikkeling komen. -Ad Nooten-

 

Update woensdag 28 feb 2018: Beleggers in dit aandeel wispelturig
 
  • Beleggers in AirFrance-KLM hebben zich de laatste maanden van hun wispelturige kant laten zien, dat ziet u in de daggrafiek links. Een daling in november, een even grote stijging in december en weer een daling in de eerste maanden van dit jaar, zie er maar eens wat van te maken.
  • Kijken we naar het huidige beeld in de weekgrafiek rechts dan zien we dat het aandeel steun heeft gevonden bij het 50% Fibonacci niveau € 9,70. Een bodem hebben we daar echter nog niet, het fonds zou dus nog verder kunnen dalen. Zou dat gebeuren dan hebben we in de stippellijn rond € 8,85 en het 61,8% niveau rond € 8,60 twee mogelijke doelen. 
  • Zolang het 50% Fibonacci niveau rond € 9,70 niet blijvend doorbroken is kan hier in theorie nog een nieuwe beweging omhoog gestart worden. -Ad Nooten-

 

Update vrijdag 22 dec 2017: Na sterk herstel bijna bij oude toppen
 
  • De daling van begin november heeft niets afgedaan aan het vertrouwen dat beleggers hebben in het aandeel AirFrance-KLM, dat blijkt uit de koersontwikkeling van het fonds. Het aandeel is vanaf een bodem bij het 38,2% Fibonacci niveau € 10,90 schreef verrassend sterk opgelopen. Bijna de hele novemberdaling is namelijk teruggedraaid. 
  • Kijken we naar de daggrafiek links dan zien we dat het fonds weerstand rond € 13,70 nadert. Het zou een goede stap zijn zou dit niveau doorbroken worden. Het hoeft geen betoog dat een doorbraak door de top op € 14,65 helemaal een sterke ontwikkeling zou zijn. Ik ga dus zeker volgen of deze ontwikkeling zich eventueel voordoet. 
  • Een doorbraak door € 13,70 is echter geen vanzelfsprekendheid. Het gegeven dat in de buurt van dit niveau meerdere toppen zijn gevormd kan marktdeelnemers er immers toe brengen eieren voor hun geld te kiezen en het aandeel te verkopen. Het is dus raadzaam te volgen of zich een dezer dagen eventueel opnieuw een top ontwikkelt. -Ad Nooten-

 

Update dinsdag 14 nov 2017: Complete omslag in ruim een week
 
  • Het koersverloop van AirFrance-KLM is een typisch geval van overschatting van de toekomstige ontwikkeling door beleggers. Men stuurde het aandeel steeds weer naar boven, met als climax de doorbraak door voorgaande toppen rond € 13,70 een paar dagen voor de bekendmaking van kwartaalcijfers. De cijfers zelf waren goed, maar gestegen brandstof- en personeelskosten baarden beleggers dermate veel zorgen dat het aandeel in de uitverkoop ging. Een reeks rode candles volgde en gisteren werd de bodem uit juli waar de stijging begon naar beneden doorbroken. De stemming is hiermee in een periode van iets meer dan een week compleet omgeslagen, een opbouw van maanden is verloren gegaan.
  • In de weekgrafiek rechts heb ik vanwege de daling Fibonacci lijnen geplaatst, zodat we weten waar eventueel steun gevonden kan worden. Potentiλle steunniveaus vinden we rond € 10,90, € 9,70 en € 8,55. Het aandeel is aangekomen bij het eerste van deze drie en dat wil zeggen dat we kunnen gaan kijken of hier eventueel een bodem tot ontwikkeling komt. Het is mogelijk dat zich vanaf hier een stijging voordoet.
  • Daalt het fonds daarentegen verder dan geeft dat een vervolg naar € 9,70 en afhankelijk van het verloop bij dat niveau wellicht ook nog een gang naar € 8,55. 
  • Het is zoals u begrepen zult hebben zaak om van niveau tot niveau volgen wat er gebeurt, dan wordt vanzelf duidelijk of de kooplust terugkomt en waar dat het geval is. -Ad Nooten-

 

Update woensdag 6 sep 2017: Stijgend trendkanaal in daggrafiek
 
  • Over AirFrance-KLM heb ik al enige tijd niet geschreven, het werd tijd om dat weer te doen. De vorige keer schreef ik over een potentieel toppatroon in de weekgrafiek. Welnu, van topvorming is het niet gekomen. Het aandeel is vanaf een bodem bij het 23,6% Fibonacci niveau rond € 11,60 geleidelijk opgelopen. 
  • Er is momenteel sprake van een stijgend trendkanaal, het kanaal s-s'. Het fonds is zolang dit kanaal intact blijft of een uitbraak naar boven tot stand komt op weg naar de top rond € 13,70. Het hoeft geen betoog dat een eventuele doorbraak door die top een sterke ontwikkeling en een teken van een vervolg naar boven zou zijn.
  • Mocht zich een uitbraak naar beneden uit het kanaal s-s' voordoen dan wordt het daartegen afwachten. Het vervolg hangt dan af van de koersontwikkeling ten opzichte van het 23,6% niveau € 11,60 en de bodem rond € 11,15.  -Ad Nooten-

 

Update maandag 24 jul 2017: Potentieel toppatroon in weekgrafiek
 
  • De candle die afgelopen vrijdag tot afronding kwam in de weekgrafiek van AirFrance-KLM is als engulfing bearish line een potentiλle top in dit aandeel. Ik heb daarom Fibonacci lijnen in de grafiek geplaatst die ons de potentiλle steunniveaus geven. Het zijn de niveaus € 11,60 (23,6%), € 10,30 (38,2%), € 9,25 (50%) en € 8,20 (61,8%). Bij de stippellijn door de top uit maart 2016 rond € 8,90 kan in potentie eveneens steun gevonden worden. 
  • Het aandeel staat tegen het einde van de ochtend op een winst van 2,4%, wat tot de conclusie leidt dat de markt de intentie heeft een bodem te vormen bij het 23,6% niveau. Komt die bodem inderdaad tot stand dan getuigt dat van optimisme, een 23,6% correctie is namelijk een erg kleine daling. Meestal bedraagt een correctie 38,2% of meer. Een doorbraak door de top rond € 13,70 zou als rond € 11,60 inderdaad een bodem ontstaat vanzelfsprekend sterk zijn en een voortzetting omhoog inhouden.
  • Naar € 10,30 of lager gaat het fonds alsnog zou het 23,6% niveau rond € 11,60 toch nog doorbroken worden. -Ad Nooten-

 

Update donderdag 6 jul 2017: Enorm gestegen vanaf februari dit jaar
 
  • Het is misschien een flauwe woordspeling, maar AirFrance-KLM is met recht een hoogvlieger dit jaar. Tussen het laagste en het hoogste punt van dit jaar zit een verschil van bijna 170%. Beleggers voorzien goede resultaten voor het fonds.
  • Vorige maand is de top rond € 11,95 uit 2014 doorbroken. Dat niveau zou als steunniveau moeten gaan functioneren. Men vond het aandeel boven € 11,95 koopwaardig, het zou zwak zijn zou dat straks niet meer het geval zijn. Blijft het aandeel boven dit niveau, met een kleine marge uiteraard, dan is een vervolg omhoog mogelijk.
  • Weerstand waarmee het aandeel te maken krijgt vinden we in het gebied € 12,95 - € 13,10, waar in 2009 en 2010 toppen staan. In  dit koersgebied kan bij de huidige stijging eventueel een top volgen. Een doorbraak door dit gebied zou de weg naar € 15,30 vrij maken. 
  • Verder is het zaak van dag tot dag te volgen of de daggrafiek (hier niet geplaatst) ons eventueel een top voorschotelt, met name bij de genoemde punten. -Ad Nooten-

 

 

Eerder van dit aandeel verschenen analyses:

170317: Vorige maand een stevige stijging gestart

021116: Test neklijn hoofd en schouders patroon

250816: Hoofd en schouders patroon in maandgrafiek

220716: In een potentieel gevaarlijke situatie

130116: Stijgend vanaf september vorig jaar

170915: Potentieel hoofd en schouders patroon

060215: Markt voor een zeer belangrijke keuze

180814: Bij onderkant van een groot kanaal

150114: Hogere bodem plus een doorbraak

260813: Grenzen €6 en €5,30 zijn belangrijk

080413: Verloop met top en vlag negatief

291012: Koers bij oude bodem, markt optimistisch

110912: Sinds juni in een opwaartse beweging

090512: Dalende trendlijn bepaalt beeld

181111: Extreem laag koersdoel uit analyse

160611: Naar beneden uit kanaal gebroken

020611: Uitbraak uit stijgend kanaal dreigt

110211: Na cijfers door trendlijn gezakt

141210: Poging om door 23,6% niveau te breken

210710: Kans op een daling het grootst

120210: Afgerond voortzettingspatroon

261009: Voortzettingspatroon in wording

260609: Oude steun is nieuwe weerstand

150409: Toch stijging gevolgd op patroon

060309: Voortzettingspatroon in daling

 

Nieuwsoverzicht Air France - KLM

 

Naar boven