ADN Beursanalyse

| home | werkwijze | aex aandelen | amx aandelen | agenda | begrippen | historie | |

UNILEVER maandgrafiek  UNILEVER weekgrafiek  UNILEVER daggrafiek 

(schuif met uw muis over deze links om van grafiek te veranderen)

  • Het aandeel Unilever bevindt zich in een potentieel gevaarlijke fase. Het aandeel heeft begin deze maand mijn koersdoel 14,70 bereikt, maar is daar vervolgens zoals u in de daggrafiek ziet doorheen gezakt. De trend is in ieder geval naar beneden gericht zolang lijn w niet doorbroken wordt. Er is gisteren weliswaar een poging gewaagd om tot een bodem te komen, maar dat heeft niet in een doorbraak van lijn w geresulteerd. Dit wil zeggen dat de koers ook nog altijd onder 14,70 ligt en dat is een bedreigende situatie voor het aandeel.
  • De reden ziet u in de maandgrafiek. De waarde 14,70 betrof de bodem uit 2004. Deze bodem maakte onderdeel uit van een grote zijwaarts gerichte trading range waarin het fonds zich al vanaf 1997 bevindt. Unilever dreigt nu naar beneden uit dat gebied te breken.
  • De enige redding bestaat nog uit het 61,8% Fibonacci niveau van 1994 tot de toppen van de genoemde trading range. Dit ligt rond 14. Cruciaal is verder de bodem rond 13,30 uit het jaar 2000. Komt het fonds de komende tijd onder die beide grenzen dan ligt een terugkeer naar de bodem uit 1994 voor de hand, hetgeen tot een daling naar 6,75 zou kunnen leiden. De trading range zou dan als het ware naar beneden omgeklapt worden, een gewoon verschijnsel na een uitbraak. In dit geval zou het echter wel een erg laag koersdoel geven.
  • Het aandeel kent in de weekgrafiek een dalend trendkanaal waarbinnen het onderweg is naar de onderkant. Het risico dat het aandeel de daling de komende weken voortzet en dientengevolge onder 13,30 komt is levensgroot aanwezig. Blijft het daar vervolgens dan zijn de rapen gaar.
  • Een waarschuwing leek me gezien het voorgaande op zijn plaats. Dit is een fonds om scherp in de gaten te houden, zeker voor hen die de aandelen in hun bezit hebben. -Ad Nooten-

Naar boven