ADN Beursanalyse

| home | werkwijze | aex aandelen | amx aandelen | agenda | begrippen | historie | |

  • De technische situatie in de maandgrafiek van AirFrance-KLM is uitermate spannend. Het aandeel staat namelijk op het punt een hoofd en schouders patroon af te ronden. Dat zou worden gevormd in het geval van een blijvende daling onder de stippellijn rond 5,70. Het koersdoel van het patroon zou 0,55 zijn, een extreem laag doel. Mijn eerste richtpunt zou echter de stippellijn rond 3 worden, want dat is een potentieel steunniveau. Een vervolg naar 0,55 zou daarna gezien het toppatroon uiteraard mogelijk zijn.

  • In de weekgrafiek zien we dat er al de hele maand strijd gevoerd wordt in de buurt van de stippellijn 5,70. Tot een definitieve stap heeft dat echter nog niet geleid, elke daling onder het niveau werd nog dezelfde week teruggedraaid. Deze week heeft de markt alleen nog vandaag om een daling onder 5,70 te voorkomen. Ik wil overigens los van de beweging van vandaag ook graag een maandslot onder deze grens zien ter bevestiging van de afronding van het toppatroon, volgende week is de zaak dus pas echt duidelijk.

  • In de daggrafiek kunnen we de strijd die gevoerd wordt rond 5,70 wat nauwkeuriger bekijken. Hier zien we dat deze strijd geresulteerd heeft in de vorming van een rechthoek, het patroon bestaat uit de stippellijnen rond 5,48 en 6,05. Een rechthoek is een voortzettingspatroon, een vervolg naar beneden is dan ook de meest waarschijnlijke optie. Het patroon is af zodra een uitbraak naar beneden tot stand is gekomen en heeft dan een koersdoel van ongeveer 4,45. Het zou een eerste stap zijn richting 3.

  • Een uitbraak naar boven uit de rechthoek zou in tegenstelling hiermee bodemvorming betekenen. Een stijging boven 6,05 zou dus een positieve ontwikkeling zijn. De markt zou in dat geval proberen de afronding van het hoofd en schouders patroon te voorkomen door middel van een nieuwe stijging.

  • Wat gaat het worden, is nu de vraag. Wordt het de afronding van het hoofd en schouders patroon en een daling naar 4,45, 3 of wellicht veel lager, of toch weer een stijging? Op die vraag moet de markt vandaag en de komende week het antwoord geven. Ik kan helaas niet in de toekomst kijken en heb dus geen andere optie dan de beslissing van de aandelenmarkt af te wachten. Een potentieel gevaarlijke situatie is het het in ieder geval zonder meer waarin het aandeel zich momenteel bevindt. -Ad Nooten-

 

Geplaatst vrijdag 22 jul 2016, 11.58u.

 

Eerder van dit aandeel verschenen analyses:

130116: Stijgend vanaf september vorig jaar

170915: Potentieel hoofd en schouders patroon

060215: Markt voor een zeer belangrijke keuze

180814: Bij onderkant van een groot kanaal

150114: Hogere bodem plus een doorbraak

260813: Grenzen 6 en 5,30 zijn belangrijk

080413: Verloop met top en vlag negatief

291012: Koers bij oude bodem, markt optimistisch

110912: Sinds juni in een opwaartse beweging

090512: Dalende trendlijn bepaalt beeld

181111: Extreem laag koersdoel uit analyse

160611: Naar beneden uit kanaal gebroken

020611: Uitbraak uit stijgend kanaal dreigt

110211: Na cijfers door trendlijn gezakt

141210: Poging om door 23,6% niveau te breken

210710: Kans op een daling het grootst

120210: Afgerond voortzettingspatroon

261009: Voortzettingspatroon in wording

260609: Oude steun is nieuwe weerstand

150409: Toch stijging gevolgd op patroon

060309: Voortzettingspatroon in daling

 

Nieuwsoverzicht Air France - KLM

 

 

Naar boven